FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag som privatperson tar en bild på en artikel i en tidning med mobil/kamera eller liknande och publicerar den på min blogg. Där jag skriver min egen uppfattning om artikeln och hur jag själv skulle göra om jag gjorde det som stod i artikeln.
Vad gäller då? Är det någon skillnad om det är ett företag som äger sajten där min blogg ligger och jag gör samma sak? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du redogör för källan borde det inte vara några problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
I princip kan rättsläget bli lite komplicerat, bilden du tar äger du uppehovsrätten på samtidigt du kopierar någon annans upphovsrätt.
Sedan beror det på grunden, att du råkar få med andras verk eller om du bara tar bild på själva verket. Ibland kan man hävda rätten till ta bild på vad du vill på offentligt plats ![]() Men i ditt fall så i det flesta fall ingen fara om det handlar om enstaka artikel, men systematisk i större skala tro jag i slutändan du åker på problem. (Tidningen äger rätten till artikeln men kan vara annan som äger rätten till själva bilden om det är bild inblandad med) Senast redigerad av patrikweb den 2014-01-22 klockan 20:19 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Rent juridiskt är det en snårskog. Det finns inget som heter citaträtt när det gäller bilder.
Det har avgjorts i rätten (Kabelkultur vs Bildombudsmannen) där en screenshot på en sajt som Kabelkultur tagit fram, innehöllt köpta bilder och fotografen krävde ersättning, trots att bilderna knappt gick att se på screenshoten. Det enda säkra är att inte göra det, även om det är trist. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
En ren textartikel är nog säkrare än en med bilder i. Det sistnämnda får du inte göra i Sverige som jag har förstått dagens regler.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänker mig typ ett blogginlägg med en sån här bild där jag skriver om min upplevelse på samma typ av rödingsfiske.
Den här bilden tagen från en blogg som jag själv äger. Men om den var från säg Aftonbladet.se? Senast redigerad av Kocken den 2014-01-23 klockan 08:55 Anledning: För dålig svenska |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Fota bara text och undvik alternativt redigera bort bilden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|