FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan! Jag har den här htaccess-filen.
Den tar allt, och skickar till index.php (php-ramverk bootstrapladdare) Även 404 på vanliga .JS-filer. Vilket bara är dumt att lägga på ramverket att sköta, kan jag tycka. Den tar t.ex /underkatalog, och ger en evighetsredirect. Denna underkatalog har en egen index.php som bör visas. Jag måste skriva /underkatalog/index.php för att få sidan att visas. Jag vet att jag kan stoppa fler .htaccess i underkataloger, men det känns fel? Jag tror root-htaccessfilen kan förbättras. Kan någon här ge sig på det och få beteendet som jag vill? Kod:
<IfModule mod_rewrite.c> <IfModule mod_negotiation.c> Options -MultiViews </IfModule> RewriteEngine On # Redirect Trailing Slashes... RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301] # Handle Front Controller... RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteRule ^ index.php [L] </IfModule> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska nämna att det är
Kod:
Redirect Trailing Slashes... RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Exempel för root/underkatalog/index.php:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, då måste man lägga den i underkatalogen. Eller hur? Tänkte att huvud-htaccessfilen ska lösa även underkatalogerna, om index.php finns.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, det går bra att ha allt i samma fil. Jag använder endast 1 .htaccess-fil, men har flera "undersidor" som allihop ligger i root-katalogen. Det enda jag märkt som kan strula ibland är länkar & bilder, man får starta URLerna till de med src="/img/filnamn.jpg".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett annat exempel:
Citat: