FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En person har låtit registera ett flertal domäner med ordet ICA. Efter ett beslut av Stiftelsen för internetinfrastruktur överförs nu alla de registerade Ica-domänerna till Ica AB.
Domänerna det handlar om är: <icanet.se>, <icaab.se>, <icaassociates.se>, <icabolaget.se>, <icabutik.se>, <icacoop.se>, <icacupen.se>, <icaehandel.se>, <icaemporia.se>, <icaeu.se>, <icaexchange.se>, <icaexpo.se>, <icaexpress.se>, <icafood.se>, <icahem.se>, <icaholding.se>, <icahotell.se>, <icainvest.se>, <icakurir.se>, <icamaklaren.se>, <icasweden.se>, <icatruppen.se>, <icaverket.se>, <icagross.se> Läs mer: https://www.iis.se/docs/beslut_PF_icanet.se_m.fl_.pdf |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Haha, jaa...
Svårt att framhäva något legitimt argument för egen användning samt egen rätt av de där domänerna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
får Arne P tillbaka registreringsavgifterna?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej några pengar tillbaka tror jag han har svårt att få.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Han brydde sig ju inte ens om att svara
![]() Det vore ju inte helt fel ifall de större registrarerna införde en varningsfunktion vid nyregistreringar ifall man försöker registrera ett domännamn som innehåller ett välkänt varumärke. Jag tror det skulle stoppa en del registreringar i stil med denna, det finns faktiskt många som inte vet vilka regler som gäller. Ett alternativ är ju att .SE står för detta via API.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2014-01-13 klockan 12:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
- De äger inte ens ICA.com. - Det finns väldigt många andra bolag som har svenska varumärkesskydd för termen "ICA". T.ex. ICA spa INDUSTRIA CHIMICA ADRIATICA S.P.A. INDUSTRIE CUIR AUTO INTERNATIONAL I.C.A. Industria Confezioni Abbigliamento S.r.l. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
icacoop.se är ju en riktig toppendomän
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hehe, han kanske hoppades på att de bägge skulle gå samman när Coop redovisade dåliga siffror
![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
ICA, IKEA, Saab, Volvo, Google osv. kan åtminstone jag avgöra att de är välkända varumärken. Så svårt är det
![]()
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, men de enda av de där domänerna som direkt utgör intrång är nog icaab.se samt icafood.se. Sen förstår jag väl också att det är ett solklart fall, men jag menar mer att det blir omöjligt och direkt konstigt att försvåra registreringen av domännamn som innehåller vissa termer.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|