FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tjena,
Dom höga avgifterna för en 2 tecken .nu domän har försvunnit (99% säker men får det gärna bekräftad igen) så nu undrar jag om värdet då kommer att öka eller tror ni att det inte kommer bli så jättestor skillnad? 2 tecken .se och .com har ju ett "lägsta värde" idag, kommer .NU att få det nu när avgifterna är borta? ![]() Ha det! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det bör definitivt få ett högre värde då man slipper kasta ut 5000kr per år och domän.. Kan ju sitta och invänta end-user betydligt längre för samma peng dvs.
Problem med .nu generellt är ju att det inte finns någon type-in trafik att tala om, och de flesta är ju inte heller brandable. Vissa .SE/.DK/.NO/.NL ägare kanske vill ha .NU också, så man får väl hoppas... Jag gick iaf all-in, reggade alla LL.nu(premium letters) vid releasen! Senast redigerad av kippex den 2013-10-29 klockan 23:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan 3/9 2013 existerar inte denna kostnad till domänregistret. Däremot "kan" enskild registrar prissätta ovan domäner på olika sätt mot slutkund (se ex. https://nunames.nu/payment/ ). Du bör som slutkund alltså alltid kontrollera prisbilden hos aktuell registrar för att vara på den säkra sidan och inte få obehagliga överraskningar. Jag ser däremot det som mindre troligt att .NO-innehavare skulle vara intresserad an .NU, då .nu saknar betydelse i norska språket. Och beträffande LL.nu som "brandable", så förstår jag inte vad du menar! LL är i de allra flesta fall akronym för annat verksamhets- eller företagsnamn och det är sällan som verksamheter frångår inarbetade namn till förmån för akronymer (Det finns undantag som ex. Hennes & Mauritz -> H&M -> HM). Men i de fall det sker, så handlar det uteslutande om att de ÄR "Brandable". Och för svenskt, danskt och holländskt vidkommande, så är väl LL under toppdomänen .NU (med "uppmaning/kampanjbetydelse") MER "brandable" än motsvarande domän under annan TLD (åtminstone idag).. - Det anser iaf jag! Det är nog rimligt att tro att fåställiga .nu-domäner kommer att bli eftertraktade alltefter .nu-TLDn marknadsförs och fler .nu-domäner registreras och vetskapen om att tidigare obligatoriska registrykostnaden inte längre är aktuell. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
en sak som spelar stor roll är om domänen innehåller premium-chars eller inte. t.ex om domänen innehåller xzy och i vissa fall även åäö så är domänen värd i princip 0 då den inte går att använda till något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Alldeles riktigt så spelar det en helt avgörande roll på hur eftertraktat domännamnet/n är, och där skiljer sig inte .nu från andra TLDer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Men ja, det är väl just de två användningsområdena, branding eller akronym. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
T.ex. om du äger MopedPoolen PUNKT se kan du då använda kortlänkar på mp PUNKT nu |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Ev. kan jag få fram lite landsfördelning - men lovar inget. Men nej, jag rättar inte Wikis, däremot stämmer det inte. ..såvida man inte bygger det påståendet utifrån ägarförhållanden för registrarer som använts (vet att detta sker emellanåt och tenderar att bli lite skevt). Håller med om att man inte behöver utgå från varumärken, men LL under .nu har samma förutsättningar att användas som LL under .se anser jag - så jag förstår inte riktigt hur du menar - dina exempel med "Miljöpartiet" och "Ernst & Young", skulle jag däremot hävda är just akronymer av varumärken.. eller missförstår jag dina exempel nu? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Personligen tror jag alltid primary ccTLD akronymet kommer vara 100ggr starkare än LL.nu. Däremot finns det ju många fall där bolag har samma akronym, då är säkert folk villiga att betala upp för .NU-varianten. Finns många roliga exempel på upptagna akronymdomäner, Annika Falkengren's lilla bank är min favorit (www.seb.com) ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|