FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Godmorgon!
Jag har problem med en domän. Om jag gör en "whois" på just den .se domänen så står det så här under namnserver. ns1.xx.se - 11.22.33.44 Om jag kollar på alla andra .se domäner står det enbart namnservern, alltså inte ip till servern. ns1.xx.se Kan det vara detta som gör att jag har problem med just den domänen. Vill inte skriva ut domänen här, men kan skicka på pm om någon duktig och villig kan hjälpa till. Tyvärr kan jag inte ändra namnserver på den domänen då den är registrerad med en gammal mailadress som jag inte har kvar längre. Inte mer än att skicka snigelpost till SE direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror på att det behövs "glue" när själva namnservern till domänen ligger i samma domän.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Enkelt förklarat: eftersom namnservrarna är samma som domänen så måste detta anges i "whois", glue record kan vara 1st ipv4 samt 1st ipv6 som syns efter namnservern och det är helt normalt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Efter många svordomar, könsord och slitna hårstårn har jag löst problemet.
Det var så enkelt som att jag var tvungen att sätta A record för ns... Its friday! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Skönt att det löste sig! Jag brukar testa dns på dnscheck.iis.se som är en suverän tjänst.
Kontakta din registrar också och be dem uppdatera dina kontaktuppgifter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm, jag tror inte det behöver finnas i whois. Där är det bara en bonusupplysning. Däremot måste det finnas i dns när det handlar om självreferenser. Om man försöker få fram ett ip-nummer för xx.se så frågas först rotservrarna för internet, sedan servrarna för toppdomänen .se, och dessa skickarr sedan vidare. Men det blir inte så lyckat om de ska skicka vidare till ns1.xx.se. Därför har de en liten ledtråd som kallas glue.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|