FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Har i princip bara kört med sökoptimering för mina sidor. Men jag har nu tänkt testa ett par nya nischer + starta en liten webbutik och har aldrig satt mig in i hur Adwords fungerar på riktigt. Angående e-butiken så är det ju lättare eftersom avsluten görs på sidan så kan man ju spåra klicken på så sätt. Men hur blir det med detta då: Jag sätter upp en affiliate sida. På sidan finns en knappt jag vill besökarna skall klicka på för att komma till partner sidan. Jag vill alltså veta vilka sökord som verkligen klickar sig vidare genom denna knapp och ta bort de sökord som bara kostar mig pengar (alltså de som inte konverterar) Läst några artiklar på Google men hittar mest information att man lägger in snippet på tacksidan. Men en affiliatesida har ju ingen sådan sida eftersom man skickar besökaren direkt till butik. Så, hur sätter ni som håller på med detta upp något sånt här? Måste man skapa en "tom" sida med snippets med redirect script som sedan tar dem till butiken om man vill få ordning på detta? Skulle se ut så här: 1. Besökare från Adwords 2. Klickar på knappen 3. Tar dem till hemsida.se/redirect där snippet ligger å allt reggas sedan skickar man direkt vidare dem till butik Är de såhär jag måste göra för att få fram vilka sökord som är värt att betala för eller finns det ett lättare sätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Med CJ kan du använda ?SID=sökord
Hos TradeDoubler använder du &epi=sökord (måste aktiveras av TD först dock) osv |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret. Detta är dock en privat aktör som ej är med i något affiliatenätverk. Fler tips?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Då måste du få butik att ha någon typ av spårning på tack-sidan, annars kommer det nog inte gå på något sätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du borde kunna definera ett mål i Analytics som reagerar på dina annonser. Då behöver du såklart kunna lägga in en liten scriptrad tillsammans med annonsen. Är jag helt ute och cyklar kanske?
https://developers.google.com/analyt...ntTrackerGuide |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Autotaggningen i AdWords spårar besökaren från adwordsklicket, genom analytics i hela dess vistelse på din sajt. Det går sedan att spåra ecommerse avslut genom analytics, och avslut genom AdWords konverterings-spårning separat med.
Så här sätter du upp analytics spårningen: https://support.google.com/analytics...09612?hl=en-GB Såhär AdWords spårning: https://support.google.com/adwords/answer/1722054?hl=en Problemet kan dock vara att om konverteringen sker på en exten sida så måste du spåra den försäljningen med, att en användare klickar till en extern butik, betyder ju inte att det måste bli en försäljning. Det går att lösa den spårningen med dock. Googla på "cross domain tracking". Senast redigerad av Björn den 2013-09-22 klockan 17:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar. Har satt in det på min sida nu och använder detta (som jag hittade via Björns länkar):
http://support.google.com/analytics/.../1136920?hl=en Så skall ge det ett dygn så får man se om det fungerar. Tack |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|