FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har blivit kontaktad av en person som säger sig vilja köpa en webbplats jag äger, alltså både domännamn och innehåll. Hur går man till väga för att sälja på "rätt sätt", så man inte blir lurad? Jag vill ju inte lämna över kod eller rätten till domännamnet innan jag har pengarna säkert på mitt konto.
Köparen finns i USA, jag i Sverige. Jag har inget registrerat företag. Och hur vet man om man fått ett rättvist erbjudande? Jag har ingen annonsering på webbplatsen idag, eller drar in pengar på annat vis. Den har rullat på orörd i flera år. Webbplatsen i fråga är den i min profil. Köparen säger sig vara beroende av den i sitt företagande för att skydda delar av sina produkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om köparen säger sig vara beroende av webbplatsen så höjer du priset.
Full betalning i förskott + att du tagit ut pengarna så det inte handlar om någon reservation eller annat trams som gör att pengarna går tillbaka av någon anledning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag fick en motsvarande förfrågan för ett par veckor sedan och sa att jag inte var intresserad att sälja för mindre än X dollar. Det slutade med att han backade ur, efter att ha försökt förmå mig att sänka priset. Varför sälja det man lever av, om inte priset är "rätt"?!
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Och det är inte bara pontentiellt värde i domänen som ska räknas med. Har du lagt timmar på sajten och inte är i stort behov av pengar kan du baka in det i priset också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Då kanske PayPal kan fungera? Har inte använt det själv för att ta betalt, men det ser ut som man kan begära pengar från en person eller skapa faktura. Behöver man då göra något speciellt för att pengarna inte bara ska reserveras, utan att jag får dom direkt? Får kanske läsa på lite.
Behöver nog också läsa på om hur man överlåter en .com domän. Något jag inte gjort innan. Webbplatsen i sig har inte fått mycket underhåll sedan den byggdes, utan den har bara rullat på. Jag har inte försökt tjäna något på den heller. Därför är det svårt för mig att sätta ett pris. Men sett till min arbetsinsats så känns det som en hel del pengar jag blivit erbjuden. Men man kanske kan försöka få lite till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Bra att du är noga med betalningsförfarandet. Skojare finns det alldeles för gott om.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Använder PayPal alldeles för lite för att kunna vara helt säker på detta, men just PayPal har jag för mig har en funktion för att kunna kräva tillbaks pengar efter betalning om man blivit "lurad".
Inget jag kan säga säkert dock, men har hört en del skräckhistorier som handlade just om paypal |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det gregoff skriver om PayPal stämmer. Köpare kan anmäla till Paypal att produkten inte levererats och därmed få tillbaka pengarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vilka alternativ finns då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Personligen skulle jag rekommendera en banköverföring mellan riktiga banker (dvs inte "betalaDinKompis"-tjänster).
Tala med din bank och fråga dem om vilka uppgifter som behövs för att ta emot en överföring från en bank i utlandet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|