FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det verkar som mist ett 100-tal sidor på Levonline blivit hackade, tex http://www.djurgarden.net/
Är det dags att lämna Levonline kanske? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur vet du/man att det är Levonline som är hackat och inte bara en massa ouppdaterade Joomla/WP-sidor som fått besök av illasinnade personer?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det vet jag ju inte, men jag vet iaf att filer har laddats upp av root, och jag tror inte det kan ske via en ouppdaterad Joomla/WP-sida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Enligt annan information så är det som overlake skriver inte Levonline som är hackat utan att deras webbservrars sajter som blivit skannade efter sårbarheter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag vill gärna få reda på det om så är fallet eftersom vi har en oscommerce-sida som vart hackad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
![]() Såhär funkar det: WP/Joomla-"hacking" utförs av 13-åriga sysslolösa barn utan någon större IT-kunskap, som sitter i någon källare hos sin mamma och på sin höjd kan läsa igenom 3 är gamla exploit-advisories. 13-åringar har en tendens att skryta. Självfallet skrivs det om root (eller r00t) och annat nonsens, det betyder inte att det är sant. Testa själv med att lägga upp t ex en Joomla 1.5.x, vänta tills den blir defaced. Ta sedan bort allt utom index.php, och skriv i den något roligt om vilka noobs hacker-gruppen i fråga är. Se om de lyckas ta bort det. Det lär de knappast göra, eftersom de har utnyttjat ett välkänt säkerhetshål och inte kan göra något utan det. Vad gäller rena HTML-sidor - FTP-inloggning? Det finns fortfarande, år 2013, folk som har abc123 eller password som FTP-lösenord, och dessutom många som har infekterade datorer där lösenordet kan hämtas från FTP-klienten och skickas vidare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Citat:
Senast redigerad av Westman den 2013-08-13 klockan 11:12 |
|||