FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ni som driver och förvaltar egna och andras websajter som heltidsjobb, så skulle det vara oerhört intressant att höra hur er dagsstruktur ser ut?
Hur ser dom olika dagsmomenten ut varje dag? Lägger ni ner en fastställd tid per sajt i underhåll per dag, i olika moment som email, seo, utveckling etc? Hoppas ni förstår min frågeställning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har ingen struktur, utan gör det som har högst prioritet först. Eller jag har en rutin och det är att jag börjar varje arbetsdag med att kolla min mail och att lyssna av telefonsvararen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, och efter genomgång av mail och tfnsvarare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad som händer seden, beror helt och hållet på vad som finns på mailen och telefonsvararen. Det kan röra sig om att en server har kraschat, att några dns:er har störtdykt, att en godstransport har kommit bort, eller att någon annan katastrof har varit framme. Ibland kan det även vara goda händelser som får hög prio. Såsom att en journalist vill skriva om oss, eller att något efterlängtat avtal äntligen är färdigförhandlat och bara väntar på att signeras.
Det varierar från dag till dag. Och det tror jag att det gör för de flesta som jobbar med webbaserade verksamheter. Det viktiga är att skapa stabilitet, inte struktur. Tex så kan man inte schemalägga när en server ska krascha. Däremot så kan man se till så att det finns redundans och backup, innan det händer. Men även om man har backup, så bör servern lagas eller bytas ut, pronto. Men det är klart att det är olika för alla… jobbar man på ett stort företag och har projektorienterade arbetsuppgifter, så kan man säkert hålla struktur i stil med: 1. Kolla mail 2. Morgonmöte 3. Kundbesök 4. osv Jag tror dock att det är få här på WN, som har sådana arbetsdagar. Hur ser din egen dagsstruktur ut? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Utan struktur sitter jag alldeles för mycket på sociala medier, forum etc. Slarvpellar som mig måste strukturera dagarna. Så här ser mitt dagliga schema ut för juli-december 2013 (jag kör med flextid och börjar ofta 11-12 på dagarna): yenit.com/work
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2013-06-30 klockan 12:25 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Struktur behövs bara i regel om man har fullt upp till 100% per dag för få så effektiv flöde på allt som möjligt.
Annars kanske det inte spelar någon så roll om man har tid slösa om man är lite ineffektiv. Det gäller ju bara om man är egen, sina anställda vill man alltid ska ha struktur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har erfarenhet av att både jobba icke-strukturerat och någorlunda strukturerat och det sistnämnda är givetvis bättre. Dels trivs jag bättre och så får jag mer gjort.
Jag håller inte helt med Patrik här. Den dåligt strukturerade perioden hade jag väldigt lite att göra. Jobbade knappt med något konstruktivt under nästan ett halvår. Såg bara till att allting fungerade. Trots det lade jag ner en del ickeproduktiv tid. Om jag hade varit mer strukturerad skulle jag personligen ha trivts bättre och fått mer utvecklingsarbete gjort och skapat tillväxt i företaget. Även om tiden jag i så fall skulle lagt ner vore lika eller mindre än den jag faktiskt lade ner. Rutiner är det som är viktigast för att jag skall få bra saker gjorda. Efter det: planering av vad jag skall göra, helt enkelt att i förväg prioritera vad jag behöver jobba mer med. Innan sommaren så började jag jobba runt 10-11. Lunch kring 12. Någon gång innan lunchen åker jag från hemarbetsplatsen till kontoret. Börjar ofta med lunch med de övriga jag sitter med. Efter det gör jag det jag planerat att göra den dagen tills jag känner för att åka hem. Dock är det ibland svårt att hitta inspiration till nya idéer att jobba med och då kan det bli en del surf och mycket nyhetsläsande. Den sistnämnda aktiviteten är för mig relevant och väl spenderad tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Mycket intressant tråd. Utan att jag visste om det behövde jag läsa denna tråd för att själv få lite klarhet i mitt strukturerande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag håller helt med. Har sagt upp mig för att börja studera samt utveckla webb projekt på fritiden. Införskaffade mig Evernote för ett tag sedan och efter att ha läst i denna tråd har jag börjat göra to-do listor för projekt jag planerat att börja med måndagen efter sista dagen på jobbet (men har självklart tjuvstartat). Tack till er som skrivit och gillade Captain Thailands idé, men lite mer planerat för min del. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har läst en bok om personlig effektivitet och där rekommenderades att man i slutet på varje arbetsdag ska planera nästa arbetsdag.
Man skriver en minneslapp med 3-5 viktiga åtgärder (som tar ca en halvtimme per styck att göra) man ska göra direkt på morgonen, dvs mellan 9-11 på förmiddagen. dessa saker ska man göra direkt utan att läsa mejl eller något annat först. Sen drar man ett streck på minneslappen. Under strecket så skriver man upp ytterligare 3-5 saker man ska göra om man hinner klart de på den övre halvan av minneslappen. När man är klar med alla dessa åtgärder så ska man inte falla i fallgropen att belägga sig med mer arbetsuppgifter, utan man ska "belöna" sig själv med att ta det lugnt, läsa mejl, fika med en kollega, ringa några telefonsamtal, .... Att man inte ska belamra sig med mer jobb beror på att man är människa som har mänskliga psykologiska behov. Men får inte mer gjort bara för att man har en fullbokad agenda. Det viktig är att man får sina 3-5 viktiga punkter på minneslappen genomförda och klara. Gör man så kommer man att förvånas av hur mycket man hinner med, trots att man jobbar mindre. Det är viktigt att man fokuserar på planeringen morgondagens aktiviteter innan man "går hem för dagen", annars blir man bara förvirrad och improduktiv, när man funderar på vad man ska börja sin dag med.... Allt detta enligt bokens författare. Jag är benägen att hålla med. När jag har provat detta så blir man fasligt mer produktiv, tyvärr är jag inte så diciplinerad att jag gör det jämt, men ibland får jag ryck och följer tipsen och då går det undan.... Jag blir lika förvånad varje gång.... En helt annan grej är hur man organiserar möten. - Ha endast de möten som är nödvändiga - Dra dig inte för att ha viktiga möten - sätt ALLTID upp ett tydligt mål för varje möte - Kalla endast de berörda personerna - Kalla ALDRIG en person som du inte har ett tydligt mål varför denne ska vara med - Följ upp varje möte och dra slutsatser och erfarenheter av det - Om ett möte inte uppfyller dessa krav så är det inget viktigt möte och det kan hoppas över De flesta möten är med endast två personer involverade. Det brukar vara enklare och effektivare att korta möten med extremt tydliga mål, än att ha längre möten med "luddigare" mål. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-03 klockan 23:23 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|