FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har nu installerat 5.5.0 men får felmeddelande:
Kod:
Det går inte att hitta procedurstartadressen zval_property_cstor i DLL-filen php5ts.dll. söker jag på 'php5ts.dll' så får jag en del träffar om att man ska lägga till extension för den filen, har dock inte använt detta i tidigar eversioner av php och det har då funkat ändå. Har lagt till en rad i php.ini extension=php5ts.dll ... men får ändå fel när jag kör 'php -v' på commandoraden.... Kod:
C:\Users\ConnyWesth>php -v PHP 5.5.0 (cli) (built: Jun 19 2013 16:13:16) Copyright (c) 1997-2013 The PHP Group Zend Engine v2.5.0-dev, Copyright (c) 1998-2013 Zend Technologies C:\Users\ConnyWesth> När jag uppgraderade så tog jag "thread-safe"-versionen och kopierade in filerna från ZIP-filen, eftersom det inte har kommit någon installations-exe för Windows ännu, vad jag kunde se. Några förslag, hur jag ska lösa detta problem? Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-21 klockan 01:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Ja absolut, jag håller helt med.
C#/VB.NET är många gånger vassare på det mesta, men jag kör php i utbildningssysfte för att lära mig lite mer om språket och se om det blir något bättre för var version som släpps. PHP är i grunden ett imperativt språk och tekniskt minst 20 år efter när det gäller det mesta. De problem som PHP har idag känner jag igen från tiden när jag satt och grottade ner mig i samma problemområden för drygt 20 år sedan inom DOS/Windows. Men det kommer mer och mer objektbaserade mekanismer så de är på rätt väg. Men för att php ska vara något att räkna med så måste de satsa helhjärtat på den objektorienterade paradigmen och införa stark typning, samt införa en kompilator, det är tre mycket grundläggande egenskaper för moderna programspråk där PHP fortfarande har stora brister. Men som sagt de blir bättre för varje ny version. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-21 klockan 21:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Fick även konstiga felmeddelanden om att jag måste ställa in timezone, så jag la till en rad i php.ini:
Kod:
date.timezone = "Europe/Stockholm" Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-21 klockan 20:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Nu hittade jag felet, jag hade inte uppdaterat php.ini till senaste version (jag valde development-versionen). Nu har jag gjort det och sen moddat filen så jag har lagt till:
Kod:
date.timezone="Europe/Stockholm" extension_dir=".\ext" extension=php_pdo_mysql.dll |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Conny, dina kommentarer om PHP börjar bli lite tjatiga. Om du fortfarande lever kvar i tron att PHP inte är något att räkna med så behöver du verkligen uppdatera dina branschkunskaper.
Det ska för övrigt bli riktigt spännande när det är dags för PHP 6.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag håller med om att språket har utvecklats till det bättre bland annat i och med att de har infört PDO som är ett stort lyft när man jobbar med databaser. Jag vet inte vad det är som är så speciellt med PHP. Det finns flera riktigt bra språk som har bättre stöd till utvecklaren och som är gratis att använda. Jag har kört Mono-Complete i Ubuntu med C# och VBN (VB.NET-clone) och jag kan använda min invanda Visual Studio-miljö i Windows att skapa exe-filer som jag sedan kan lyfta över och köra binärkompatibelt i Ubuntu/Linux-miljön (om jag har paketet Mono-Complete installerat), det funkar riktigt bra och det är då fullt ut objetorientrat med stark typning och semikompilerat till .NET IL-kod (ungefär som Java funkar). PHP-interpretern självt är ju skrivet i C++ och Windows-versionen kompileras med Visual Studio version 11. Jag tycker även att Java är betydligt vassare än PHP. Java, C#, J# och J++ är mycket snarlika varandra i syntaxen. Så det är mycket lätt att växla mellan dessa språk. Jag har även kört Gnu C++ och tycker att det är betydligt vassare än PHP. PHP har visserligen samma grundläggande syntaxstruktur med måsvingar för markering av kodblock, men brister i typningen. Vissa gillar det andra inte, för mig är det egalt. Jag använder både måsvingar och de utan som VB.NET och har inga känslomässiga problem med dem. Stark typning är en viktig del för att få så mycket hjälp som möjligt av kompilatorn att kolla att jag som utvecklare har använt rätt datatyp eller klass. PHP har den lustiga egenheten att det har en "implicit" typning så PHP-interpretern väljer datatyp utifrån den första tilldelningen av en variebel. Om den första tilldelningen var fel så följer det felet med och det tar onödigt lång tid att felsöka. Har man stark typning med en egen deklaration före första användningen av en variabel så får man en extra kontroll som är väldigt viktig i större IT-system. Har man gjort fel i själva deklarationen så upptäcker man det redan vid första tilldelningen eller ibland avläsning av variabeln. Man får även bättre stöd av IDEn då det går att få mer Meta-information som hjälper till att höja produktiviteten mångfalt, se exempelvis "IntelliSense" som finns för exempelvis Java i Eclipse och har funnits många år i Visual Studio. Du får gärna peka på de tekniska fördelar du ser med PHP så ska jag genast undersöka dem. Jag söker hela tiden efter nya kunskaper och best-practise. För mig är det viktigt att ett programmeringsspråk har: - Inkapsling för att dölja komplexitet och göra det förutsägbart och därmed "tryggt" att bygga större system - Modularitet för at enkelt lägga till och förändra funktionalitet - Stark typning för att hitta fel som programmeraren gör direkt vid kodning/kompilering - Kompilering för att dels skydda kod mot ändringar av obehöriga och underlätta modularitet - Objektorienterad paradigm med alla dess övriga fördelar - Numera finns även namespace för att underlätta modularitet och inkapsling med namnrymder - Återanvändbarhet (inte "cut and paste" som mångfaldigar underhållsproblem) är ett mycket viktigt område som är ett kapitel i sig |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|