Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Binero fakturor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-19, 13:42 #1
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Standard Binero fakturor

Är det fler än jag som får fakturor från binero för domäner dom inte äger?
http://screencast.com/t/QtshJNoy

Jag får en faktura för en domän som:

1: jag inte är ägare av,
2: Binero inte är registrar för,
3: Som binero inte har i sin DNS (har iofs inte så mycket med saken att göra)

Det enda kriteriet som verkar ligga till grundlag för att skicka en faktura är att den ligger i deras kontrollpanel. Det här är inte heller första gången det sker. Så i teorien om jag lägger till facebook.com så får jag en faktura för den med?

Är detta bara mitt konto, eller ett större problem/sviktande rutiner?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-19, 14:05 #2
SpaceDump SpaceDump är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Jag får också såna...
Domänerna det handlar om för min del har dock legat hos dem tidigare, sen har jag bytt registrar men får fortfarande fakturor... /ignore...

//Anders
SpaceDump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-19, 14:15 #3
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceDump Visa inlägg
Jag får också såna...
Domänerna det handlar om för min del har dock legat hos dem tidigare, sen har jag bytt registrar men får fortfarande fakturor... /ignore...

//Anders
Jo samma i mitt fall, men det är helt enkelt för klent grundlag att skicka en faktura på, man borde väl i det minsta klara av att kolla om man faktiskt är registrar för domänen man försöker ta betalt för att administrera?

jag känner att jag är väldigt intresserad av att veta hur många kr Binero drar in på dessa fkaturor per år, hur många användare som bara betalar utan att veta att dom faktiskt inte har domänerna där.
Oläst 2013-04-19, 14:24 #4
Medlem

Medlem

Jag skulle tro att många kunder trots allt bara betalar och ser glada ut, långt ifrån alla har koll på det. Men det är bara vad jag tror. Det är säkert en liten kassako.

//Anders
SpaceDump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-19, 14:31 #5
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Binero har svikande rutiner inom i stort sett hela sin administration. Det är mer eller mindre en katastrof. Själv väntar jag fortfarande på återbetalning av dubbelbetalda fakturor sedan 3 veckor. Har inte ens fått svar.

Citat:
Nu pratar jag utifrån ett perspektiv från hela branschen, här på hemmaplan och även utomlands... Jag har säkert haft konton hos över 20 registrarer och gjort massa tester och jag kan konstatera att problemet du nämner ovan gäller inte bara den registrar du pratar om utan det gäller mer eller mindre samtliga.

Sedan vad har kunden för skyldigheter kan man fråga sig? Om leverantören erbjuder möjligheter att ta bort domäner som jag vet med säkerhet inte längre ha kvar hos dom så gör jag det, annars kontaktar jag deras support så jag slipper få onödiga fakturor.
Det stämmer inte som Kjette säger. Jag har aldrig varit med om så j*kla mycket betalningsstrul, dubbelfakturering, fakturering för domännamn man inte äger etc. som hos Binero. Det finns ingen att jämföra med. Det där är rent struntprat och talar väl lite för hur Binero ser på det eftersom du jobbar där?

Vadå vad har kunden för skyldigheter? Menar du att ni (Binero) har rätt att fakturera för domännamn som man inte äger?! Det kallas bedrägeri! Det är era rutiner som är bristande, skyll inte på era kunder!
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-19, 14:32 #6
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Knepigt Kjette, jag har konton hos fler än dom flesta tror jag, jag får bara denna typen av fakturor från binero. Jag har många domäner hos flera registrarer som jag har sålt/har förfallit, som jag alltså inte längre får fakturor på.

Varför kollar ni inte om ni är registrar före ni skickar en faktura? Man kan tycka att det är steg 1 att faktiskt kolla om man är ansvarig för det man tar betalt för?

Om ni faktiskt har gjort undersökningar som du säger så är ni ju känt med problemet, men tycker alltså att det är helt godtyckligt att skicka falska fakturor för att ni menar att andra gör det? Det är så jag tolkar ditt svar åtminstone?

Naturligtvis borde användaren ha koll på vilka domäner dom har vart, men ni vet lika väl som jag att så inte är fallet.
Oläst 2013-04-19, 17:00 #7
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Att skicka bluffakturor och sen prata om att "kunden" (som inte har beställt något) har åtaganden är ju en bisarr inställning. Sånt trodde jag bara oseriösa företag snackade om.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-19, 17:04 #8
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag har också ett återkommande "problem" med detta. I flera fall har jag även tagit bort domäner från Binero v1 men får fakturor ändå, alternativt att det inte har varit möjligt att radera domänerna öht.

I princip bara Binero, Loopia och Domain registry of America - Dora* , som har detta problemet, trots att även jag har konto på ganska många ställen.

* Ja, tolka det som ni vill, jag hanterar alla 3 på ungefär samma sätt
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-19, 17:17 #9
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Ja samma problem här.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-22, 00:37 #10
tec tec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
tec tec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Nu pratar jag utifrån ett perspektiv från hela branschen, här på hemmaplan och även utomlands... Jag har säkert haft konton hos över 20 registrarer och gjort massa tester och jag kan konstatera att problemet du nämner ovan gäller inte bara den registrar du pratar om utan det gäller mer eller mindre samtliga.

Sedan vad har kunden för skyldigheter kan man fråga sig? Om leverantören erbjuder möjligheter att ta bort domäner som jag vet med säkerhet inte längre ha kvar hos dom så gör jag det, annars kontaktar jag deras support så jag slipper få onödiga fakturor.
Så ni vet om att problemet, men bryr er inte? BRA!
Ett litet tips, från en simpel lekman, är att ni då gör något åt det. Bevisligen är folk trötta på nämnda problem - kanske ni kan ta några kunder från dina "över 20 registrarer" som vill ha en registrar med ordentliga rutiner.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Testa och betala fakturan och se vad som händer? Kontaktar företaget dig och vill ha ditt kontonummer t.ex för återbetalning? Eller kanske dom erbjuder dig en förnyelse av en annan domän för motsvarande pris?
Been there, done that! Krävdes åtgärd från mitt håll för att få Binero att betala tillbaka.
tec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017