Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Oärliga bloggerskor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-16, 16:17 #1
tec tec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
tec tec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard Oärliga bloggerskor

Jag driver ett antal e-handlar och diverse andra sidor. Vid ett par tillfällen har jag kontaktats av bloggerskor som erbjuder sig att marknadsföra mina produkter mot att de blir ersatta på ett eller annat sätt, vanligtvis efterfrågas "testprodukter" de kan skriva om.

Strukturen på meddelandena ser ut ungefär på detta sätt:
"Hej! Jag heter Blabla Blabla och jag driver bloggen http://blablalba.bla/. Jag har ca. x.xxx-xx.xxx dagliga besökare och jag skriver om bla, bla och bla. Jag besökte tidigare er sida http://dgfdsg.re/ och undrar om ni vill starta ett samarbete med mig. Skickar ni produkter till mig så skriver jag om dem och marknadsför dem inför mina x.xxx-xx.xxx läsare. Låter det intressant?
mvh Blabla Blabla"

Nu kan ju det här vara ett superebjudande, OM det varit sant. Ett tränat öga ser ganska snabbt att det inte finns en chans att bloggen har x.xxx-xx.xxx dagliga besökare - antal kommentarer, deltagare i omröstningar, ålder på bloggen etc. Sen så ligger en del av bloggarna i bloggnätverk - som har topplistor. Dessutom finns det de som har kopplat sig till externa topplistor där besökarstatistiken syns väldigt detaljerat. Bloggägaren ljuger alltså ohämmat om sina besökare, för statistiken känner denne rimligtvis till.

Kollar man igenom bloggarna blir det rätt uppenbart att de ägnar sig åt sån här verksamhet i större skala. Flera inlägg tyder i vart fall på det:
"Sponsrad av balblaba!!"
"PAKET!, vem kan ha skickat det?"
"Nytt samarbete med adsfds"
etc.
etc.

Sen följer en massa reklam och länkar till produkter/sidor i inläggen.

Nu går det ju inte att veta om dessa företag och verksamheter fått likadana mail som de jag har fått, men för sakens skull kan vi ju anta det - de har gått på en nit och köpt/bytt sig till något som utlovats, men inte levererats.

Att det är dåligt beteende och att det är tråkigt för de som gått på det är uppenbart, men finns det någon brottsrubricering? Bedrägeri?

Jag är ingen bloggjägare och är inte ute efter att sätta dit någon.
tec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-16, 16:37 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Det som skulle kunna ara brottsligt är väl hur de skriver om produkterna, dvs om läsarna får tillräcklig upplysning om att det är betald produktbeskrivning

Ljuder de ohämmat? Kan det inte vara så att de utnyttjar din "yrkessyn"? Om de skriver att de har "x.xxx-xx.xxx läsare" så tolkar du det som x.xxx-xx.xxx unika besökare om dagen eller i veckan/månaden. Men har de skrivit det? De kanske har haft så många efter någon mätmetod sedan starten
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-16, 19:07 #3
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
Flitig postare

Jag har också ett par butiker och det kommer flera sådana meddelande i veckan. Många återkommer om och om igen trots att man vänligen säger nej.

Har också åkt på en nit för att jag var för naiv för ett par år sedan. Några tiors värde men ändå. Trots det så fortsatte samma bloggare att skriva till alla mina butiker om och om igen.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-16, 19:16 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Det finns ingen blogg där det är värt att synas om bloggaren tar kontakt med dig. Har aldrig svarat på dessa, ofta upplåsta, bloggares begäran. Ibland kan det vara bloggare med 5 besökare om dagen som vill att man köper produkter till dem för flera tusen.

Citat:
Att det är dåligt beteende och att det är tråkigt för de som gått på det är uppenbart, men finns det någon brottsrubricering? Bedrägeri?
Troligtvis inte. Men du kan alltid tipsa Skatteverket om du känner för det eftersom majoriteten av dessa bloggare inte tar upp inkomsten.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-16, 19:37 #5
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Skinza.se Skinza.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
De allra flesta av dessa struntar jag bara i.
När det kommer ett mail där bloggerskan skriver att denne har 2000 unika läsare per dag men jag inte hittar en enda kommentar på något inlägg brukar jag vänligt be om en screenshot på deras statistik
Skinza.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-16, 19:50 #6
Flitig postare

Flitig postare

Ja, screenshots har man fått ett par. Helt anonyma med alla axlar bortklippta utom den med tusental
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-16, 20:01 #7
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar

Reg.datum: Aug 2008
Bättre att vara uppmärksam på vilka som bloggar om vad och ta kontakt själv efteråt med ett litet tackpaket.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017