FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! jag skrev ett kontrakt med en kille från danmark och fick se hans pass, ett signerat kontrakt skickades över och är påskrivet, han fick sina rättigheter och kastade ut mig, blockerade mig från facebook och inte betalt. Han har dessutom skrivit senare att han inte ens använde sitt riktiga namn så ingenting skulle ändå kunna hända.. Är inte det typ urkundsförfalskning? Och dessutom eftersom han inte betalt typ kontraktsbrott?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
väldigt vanligt att man blir blåst när man köper / säljer facebook sidor.
Jag skulle aldrig betala något i förväg förrän jag fått sidan, eller aldrig ge rättigheter till en sida utan att få betalt först |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Och det svarade inte alls på någon av mina frågor..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Spelar ingen roll vilka svar du får. Skall du gå civilrättslig bäg och stämma honom? Förmodligen inte, för det handlar nog inte om så stora pengar.
Bara inse att man inte ge bort något om man inte fått betalt större delen av köpeskillingen. Vet inte hur många gånger medlemmarna skriver det på t.ex. detta forum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Även kontraktsbrott på grund av urkundsförfalskningen dessutom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Om han inte använde sitt riktiga namn så är det urkundsförfalskning och då är det ett brott enligt brottsbalken, det kan du polisanmäla och då gör de en utredning själva. Hade han ett flskt pass (ID-handling) så är det ytterligare ett brott.
Dessutom verkar detta vara ett utstuderat bedrägeri, då han planerat att lurat dig från början. Dvs ytterliagre ett brott. Polisanmäl detta omedelbart så kan polisen begära identitetsuppgifter från Facebook. Det kommer hända en rad otrevliga saker för din motpart, om du gör denna polisanmälan. Du har ditt kontrakt, om han har satt sina fingeravtryck och sitt DNA på detta papper så är det viktigt att du lämnar in kontraktet som bevis så de kan försöka extrahera avtryck plus DNA, för säker identifiering om när de hittar snubben. Lägg kontraktet i ett kuvert så du inte förstör bevismaterialet. Gå omedelbart till ärmsta polisstation, ta med dig att skriftlig dokumentation du har, inkl mejl och annat. Du har ju dessutom en fodran. Kontraktsbrott är bara civilrättsligt, dvs enbart en tvist om pengar. Men de andra sakerna du berättar faller under brottsbalken och kan ge fängelse, så det är sånt som polisen utreder. Polisen har ett bra samarbete med danska polisen så han har helt fel om att ingen kan hända. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-12 klockan 13:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är ofta man hör om folk som blir lurade när de handlar med FB-sidor.
Borde väl finnas nån tillförlitlig escrow-tjänst att använda sig av för att slippa bli blåst? Eller vill de inte befatta sig med den här typen av affärer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan jag ladda upp hans pass här utan att göra fel, för allmänheten att se?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
|||
![]() |