Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Blir vi DDosade?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-05, 21:56 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Blir vi DDosade?

Servern dog vid 16 tiden och nu igen för en stund sedan. Ni kan se bilder här:

Trafikdiagram
Paketdiagram

Visst verkar det vara DDos?

Hur enkelt är DDos egentligen att utföra? Kan vilken ungdom som helst utföra det på ett sånt omfattande sätt att det lyckas ta ner en server? Jag börjar bli fundersam när DDos-attacker blir allt mer vanliga.

Det är riktigt trist då det är så svårt/omöjligt att få fast de som utför detta.

Jag har märkt av att det är ytterst sällan som attacker fortlöper i mer än några dagar. Sedan brukar det vara lugnt ett längre tag. Innebär det att det trots allt "krävs lite" av den som utför en attack för att den inte ska orka/inte vara lönt att utföra varje dag?

Senast redigerad av Dakota den 2013-03-05 klockan 21:58
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 22:17 #2
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Reg.datum: Jun 2012
Vad jag har förstått av alla dina trådar kör du någon typ av Minecraft-server.

Hostas denna på någon speciell port? Attackerar de isåfall enskilda porten, exempelvis floodar din auth-server med paket eller dylikt, vet att det kan vara populärt och betydligt mycket enklare än att attackera hela servern.

Vet ej om du är utvecklare själv, men eftersom jag är mest bekväm med C# skrev jag ett litet program som helt enkelt kollar antal anslutningar mot dig. Går att vidareutveckla med tidpunkt m.m, men det bör ge dig en hyffsad översikt. Hoppar anslutningar från ~50 till ~500 helt plötsligt, ja då rör det sig med högsta sannolikhet om DDoS.

http://gyazo.com/e7d39a5571667b0ffff6f96f17934f1d
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 22:27 #3
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Vad jag har förstått av alla dina trådar kör du någon typ av Minecraft-server.

Hostas denna på någon speciell port? Attackerar de isåfall enskilda porten, exempelvis floodar din auth-server med paket eller dylikt, vet att det kan vara populärt och betydligt mycket enklare än att attackera hela servern.
[/url]
Det stämmer bra det. Servern är hyrd från OVH.com och jag vet inte om den hostas på någon speciell port då jag fick hjälp att sätta upp linux och sådant i början.

När 130 personer är inloggade så är det väldigt jobbigt när servern plötsligt blir attackerad och dör.. och fram för allt tråkigt för de som vill spela på servern. Jag känner därför ett ansvar gentemot spelarna att göra något åt saken, men t.ex så kostar detta skydd 1500 kronor /mån vilket är en ganska saftig kostnad.

Sedan blir vi ju inte DDosade hela tiden, utan ofta kontinuerligt under en kortare period, vilket gör det svårare att faktiskt känna motivera sig att betala 1500/mån för skydd även om det vore det bästa.

Jag programmerar inte själv men kommer försöka lära mig PHP framöver. Antar koden du skickade skall kompileras?
Oläst 2013-03-05, 22:45 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Det ser väldigt tydligt ut som DDoS, sitter servern bara på 100Mbit? Eller kommer DDoS endast upp i ynka 100Mbit?

Även MC verkar vara rätt populärt DDoS mål, har kompisar som hostar sådant som står i våra lek rackskåp.

Men såg väldigt ofta DDoS trafik på fleratal Gbit mot hans servrar, men filtrerade ut det rätt hårt så senaste åren verkar dom inte ens orka försöka DDoS längre då det inte ger något.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-05, 22:51 #5
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det ser väldigt tydligt ut som DDoS, sitter servern bara på 100Mbit? Eller kommer DDoS endast upp i ynka 100Mbit?

Även MC verkar vara rätt populärt DDoS mål, har kompisar som hostar sådant som står i våra lek rackskåp.

Men såg väldigt ofta DDoS trafik på fleratal Gbit mot hans servrar, men filtrerade ut det rätt hårt så senaste åren verkar dom inte ens orka försöka DDoS längre då det inte ger något.
Endast 100mbit tyvärr.
Oläst 2013-03-06, 13:51 #6

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Endast 100mbit tyvärr.
100Mbit är inte mycket, man behöver väl nästan snabbare hastighet på toaletten idag

Så du har svårt skydda dig mot server sidan med så liten hastighet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-07, 00:43 #7
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
100Mbit är inte mycket, man behöver väl nästan snabbare hastighet på toaletten idag

Så du har svårt skydda dig mot server sidan med så liten hastighet.
Självklart hade jag önskat att ha en starkare uppkoppling om det lönade sig men som jag har förstått det så hjälper 1Gbit bara för "mindre attacker" och det bör alltså kvitta om vi väl blir utsatta för en lite större attack.

På grund av detta så har jag tyckt att det i så fall vore mer värt att satsa på att köpa något form av DDoS-skydd istället.
Oläst 2013-03-07, 12:31 #8
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Troligtvis är det någon som inte kommer in på servern för att den är full, och ddosar för att bereda plats åt sig själv :P

Cloudflare är en tjänst som är gratis vad jag vet, däremot är frågan om det fungerar mot en minecraftserver.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017