FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej på er tänkte kolla om någon har koll på några bra mickar att använda till ett webb radio projekt.
Kommer troligtvis plocka hem några ifrån thomann, finns ju i alla prisklasser men dom ska ju gärna ha lite kvalite Har funderat på gamla rock micken Shure SM58 vet att den är grym att ha på konserter men frågan är hur den gör sig i "radio miljö". Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Köpte själv en Blue Yeti, tycker den är prisvärd och bra. Tror jag betalade $160 inkl frakt eller nåt sånt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Visst kan du köra med en SM58 (SM57 ger skönare ljud tycker jag, tar bort lite av det vassa) om du har ett riktigt mixerbord. Frågan är kanske om det är värt pengarna. För stationär webbradio så borde en mick för 300:- fungera precis lika bra. Det du kanske vill ha är puffskydd eller så kan du tillverka eget. En variant är nylonstrumpa över en ram (har sett allt från glasspinnar till plastslang) som du sen hänger framför micken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Som vanligt ska man ju göra allting så billigt som möjligt men ändå på "riktigt". Hade tänkt mig en lösning med SAM Bradcast och en liten behringer mixer till mickar sedan bara Left och Right in i Ljud kortet. Som amatör lösning borde det funka samt att man i ett längre skede kanske plockar in pro tools eller liknande om man vill börja redigera på riktigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, jag tycker hur som helst att du ska sikta in dig på mickar runt 300:-. En liten Behringermixer fungerar utmärkt. Jag har avverkat en del Behringerprylar genom åren och de ger bra valuta för pengarna.
Thomann som leverantör är bra. De har även svensktalande personal om man vill prata utan språkförbistring. Jag har handlat en hel del där och aldrig varit missnöjd. Ska du handla som företagare så glöm inte att registrera dig innan du handlar så att de drar bort momsen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ska du köra med SAM helt och hållet så kör som westman säger, köp ett bättre headset istället och ett bra ljudkort. Senast redigerad av MusikMixen den 2013-02-23 klockan 16:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
AKB-A51 fanns förut på Musikbörsen men vet ej om den finns kvar nu.
999:- och så får du en fin mic (obs! behöver phantom power) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|