FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kommer att resa till Spanien och vara där 3 dagar, kommer att använda mig av min iphone där för o skicka meddelande (iMessage) och använda mig av mobilens GPS osv. I och med att jag har Telenor så tänkte jag skaffa deras "Fri Surf Europa" tjänst där man får 100mb / dygn o surfa för vilket lär räcka för min del.
Däremot så såg jag när jag läste "villkoren" ( http://www.telenor.se/privat/mobil-t...rf-europa.html ) så står det att man har MB debitering ( Dygnstaxa debiteras efter svensk tid och med debiteringsintervall per MB.) Betyder detta att om jag använder mig av iMessage och skickar ett sms som är 1kb stor, blir jag debiterad för 1MB istället? har aldrig förstått det här med debiteringsintervallen när det kommer till data / surf. som vanligt får man olika besked från Telenors kundtjänst ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vet inte helt säkert men det borde ju vara att du kan skicka 1000 x 1kb vilketstartar första intervallen och sedan bli debiterad för en ny MB när du skickar det 1001:a SMS:et på 1kb.
På telefontjänster kan ju debiteringsintervall vara 1 minut och då blir du debiterad varje gång en minut har passerat. Logiskt?... :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Det står inte " per påbörjad "? Om inte, så är det faktiskta datan du använder.
Under 90 talet var det påbörjad minut som debiterades ( både i sverige och via roaming ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Bäst är nog att du ringer Telenor och frågar. Skriv gärna här sedan vad de sa :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
debiteringsintervall per MB... Vilket borde vara per påbörjad MB.
Kan du inte koppla upp dig mot ngn Wifi istället? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Se det som en avrundning endast till hel. Dock så kan man lätt slösa MB på surf, under ett helt år var jag så lat så jag använda mitt Svenska kort för roaming innan jag orkade skaffa ett lokalt. Kostade mig 3-6k i månad i räkning, och då hade jag ändå bra rabatt på surf, typ 3,20:- MB endast. Och då hade jag ju självklart internet hemma och ändå en hög WIFI nät på ställen jag åt på. Så 100MB om dagen kan nog rätt snabbt rinna iväg, alla fall om man sitter läser massa tidningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har precis spenderat en hel vecka i Tyskland just med denna lösning och så här funkar den.
Du får som sagt aktivera tjänsten i samband med att du reser. för min del var det via SMS. Funkar även från utlandet. Du surfar som vanligt dock så kostar det 25kr/MB upp till Max 79 kr/100MB / dag. Du debiteras för varje påbörjad MB.. Denna sida förklarar bättre vad tjänsten innebär: http://www.telenor.se/privat/kundser...rf-europa.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |