Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Avtalsmall (Contract killer) - kom gärna med synpunkter!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-03, 11:11 #1
simonwikstrom simonwikstrom är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2012
Nykomling

Standard Avtalsmall (Contract killer) - kom gärna med synpunkter!

Hejsan!

Till mitt nystartade företag som frilansande webbdesigner hittade jag ingen tillfredsställande avtalsmall med ett bekvämt språk. Däremot fann jag Contract Killer 3 av Andy Clarke som jag tyckte kändes väldigt "lagom". Dock vill jag ju skriva avtal med mina kunder på svenska och har därför gjort ett försök med en svensk översättning.

Finns det andra som är ute efter samma sak är ni varmt välkomna att använda/utgå från den här översatta mallen, och inte minst är ni välkomna att lämna synpunkter och tips på ändringar, antingen gällande grammatik eller om det finns något som på särskilt vis behöver anpassas för svenska förhållanden.
simonwikstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 11:24 #2
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2011
Det där är trams om du vill jobba med riktiga kunder. Du/ni skriver en noggrann spec. på exakt vad som ingår, tidsperiod, pris och vad som händer ifall någon part börjar bråka. Räcker alldeles utmärk.
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 11:28 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Det där är trams om du vill jobba med riktiga kunder. Du/ni skriver en noggrann spec. på exakt vad som ingår, tidsperiod, pris och vad som händer ifall någon part börjar bråka. Räcker alldeles utmärk.
Hur menar du med trams? En spec på vad som ingår, tidsram och pris ska ju ingå specifikt per kund.

Har du något mer konkret exempel? Förstås gärna med fingerade siffror osv. Det är svårt för en ovan/oinsatt att formulera sånt här.
Oläst 2013-02-03, 11:32 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Det är svårt att ge riktigt bra synpunkter för det skiljer sig så markant från etablerad juridisk text så det få rmånga implikationer, men en sak som du måste tänka på är inoim upphovsrätten.

Om din kund trots allt levererar en bild eller annat upphovsrättsskyddat material som de inte har de rättigheter de utger sg för att ha (kan ju ske vid missförstånd av regelverket exempelvis) så behöver du ha med en klausul som säer att kunden åtar sig att ta på sig allt ansvar för det och att driva frågan i rätten på sin egen bekostnad och ta på sig att betala alla skadestånd eller ersättningar till upphovsrättsinnehavaren och att hålla dig fullkomligt fri från alla anspråk på skadestånd och andra ersättningar.

Avtalets parter ska alltid inkludera svensk personnr eller organisationsnummer samt adress och säte (kommun eller ort) samt kontaktuppgifter som anske telefon, mejladress m.m. Organisationsnummer eller personnummer på avtalsperterna är jätteviktigt! HAMIT99 är dessutom gratis helt och hållet, men ändå väletablerat.

Du har ingen skrivning om vilket "arvode" du har rätt till, hur och när "leverans" ska ske. Vilka förpliktelsen kunden har av att utföra "accepanstest" och tidsfrit så att de inte kan dra ut på det hur länge som helst. Exempelvis så kan man ange att om d eint ehar svarat med godkännande eller avslag på leveransen inom 14 dagar så har de automatiskt godkänt leveransen och du har därmed rätt att fakturera för ditt arvode.

Du behöver även avtala om betalningsvillkoret (exempelvis 30 dagar netto). Vilken dröjsmålsränta vil ldu ha? m.m.

Det är ganska många brister i detta avtal. jag rekommenderar att du helt skippar dett aoch använder etablerade avtalstexter och int eförsöker uppfinna egna juridisk begrepp för det skapar enormt mycket problem som du inte kan överblicka. Du måst eäven gå igenom avtalet med en riktig advokat för att itta alla luckor och förstå konsekvenserna av skrivningarna i avtalet.

Använd HAMIT99 i stället så har du korrekta formuleringar. Eller IT och telekomföretaens mallar för IT-Tjänster eller IT-Projekt. Jag håller med om att det är massor med trams i denna text, det är så helkt feltänkt att man baxnar. Om du vill formulera om språket så måste du börja med en korrekt juridisk text och jobba utifrån det. Annars kommer det att kosta dig 100 000 kr hos en advokat att få till ett bra avtal. Använder du standardavtalen sm jag nämnde så kanske du klarar adig med en tusenlapp i kostnader.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-03 klockan 11:42
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 11:36 #5
Nykomling

Nykomling

Tack Conny för tydligt och utförligt svar!

Har du några tips på avtalsmallar eller liknande? Självklart är det mycket som skiljer sig och är individuellt, men att ändå få se lite exempel på de saker du nämner vore ju väldigt underlättande.
Oläst 2013-02-03, 11:56 #6

Exempel på standardavtal:

IDG om HAMIT99: http://cio.idg.se/2.1782/1.88003

MDWebb (direklänk till PDF): http://www.mdwebb.se/doc/hamit99webb.pdf

IT och Telekomföretagens standardavtal (man behöver betala en liten slant för de flesta av dessa men de är branchledande så det kan det väl vara värt): http://www.itotelekomforetagen.se/standardavtal

FakturaLite (bygger på HAMIT99): http://www.fakturalite.se/fakturalite_villkor.pdf
Oläst 2013-02-03, 14:03 #7
Nykomling

Nykomling

Tack Conny, jag har kikat lite på HAMIT99 tidigare och tyckt att det känts för "stort" och komplicerat, men jag inser att man kanske helt enkelt måste nå dit?

Men när det då gäller att utforma en specifikation, finns det några förslag/exempel/mallar på det? Hur noggrann ska man vara? Det är förstås bra att vara så utförlig man bara kan, men det är svårt att tänka sig vad man eventuellt bör ha med eller kan skippa att skriva.
Oläst 2013-02-03, 15:03 #8

När det gäller specifikationsarbetet så är det många gånger ett tidsödande arbete men ack så viktigt, om man jobbar på fastpris. Men jobbar man på löpande räkning så är det betydligt mindre specikationsarbete innan det egentliga uppdraget kan starta, så därför är det många som föredrar att jobba på löpande räkning.

Vid fastprisuppdrag måste man även räkna in allt specifikationsarbete som inte blir något uppdrag, all den tid du lägger ner där blir en kostnad som du måste ta hänsyn till i din beräkning av vilket pris du behöver ta ut för att nå dina ekonomiska mål.

Ta som exempel att du lägger ner i snitt 20 timmars specifikationsarbete på varje uppdrag som det inte blir något av och säg att du har 20 såna "missar" per år, då blir det 400 timmars jobb. som du tappar av de 1760 du har till ditt förfogande.

Viss del av detta får man räkna med är säljarbete jag skulle rekommendera dig att räkna med en marknadsförings och säljkostnad på ca 20% av din omsättning dvs 20% av 1760 dvs 352 timmar per år. Klarar du dig inom den ramen så är det Ok. Men tappar du för många uppdrag eller om du går via konsultmäklare så du tappar fler procent så bör man justera kalkylen efter det.

Du kanske i bästa fall kan sälja maximalt 1200 timmar per år (sett i genomsnitt över en konjungturcykel på 7 år) men du behöver lön för 1760 timmar varje år.

Om du behöver göra obetalt specifikationsarbete på 400 timmar tycker jag du ska räkna in det i priset för fastprisuppdragen så du har 400/1200 => 33% högre pris än normalt för löpande räkning enbart pga mer specifikationsarbete.

Men vid fastpris så redovisar man normalt aldrig timtaxan utan bara priset per fullgort uppdrag, annars kommer kunden att pruta ner det så du i slutändan går med förlust på dina fastprisuppdrag.

Så ett bra tips är att kolla med kunden om de vill ha fastpris redan långt innan du talar om något pris för dem. Löpande räkning och fastpris är helt olika typer av uppdrag så det går inte att jämföra priserna mellan dem.

I fastprisuppdragen så tar du som leverantör betydligt större risker och behöver kompensera dig för det genom ett högre timarvode. Men det fattar ingen kund, så diskutera aldrig det med dem.

Hur som helst så är det i fastprisuppdrag viktigt att du specificerra exakt vad som ska ingå och är tydligt till kunden så att de förstår att INGET annat än det tydligt specificerade ingår i fapriset, allt annat arbete sker på löpande räkning.

Därför är det extremt viktigt att skriva ner exakt det som INGÅR. Men du kan i vissa fa förtydliga vad som definitivt inte ingår om du tror kunden kan missuppfatta något.

Jag lever i alla fall i den naiva tron att det är bättre att vara tydlig med avtalen och även lika tydlig i faktureringen så det tydligt framgår att nu fakturerra du för den och den aktiviteten som nu är klar, eller den och den aktiviteten på löpande räkning.

Jag har som alla andra råkat ut för kunder som inte fattar att man inte jobbar gratis, men sen jag började detaljspecificera fakturorna så de förljer kundens aktivitetskoder till 100 procent och är övertdlig i specifikationen på fakturorna så har jag aldrig mer fått klagomål på att en aktivitet tar för lång tid, eller frågor om vad jag gjort, det är så extremt tydligt beskrivet på fakturan att det inte finns några som helst tvivel.

Jag hade en nidig kund som ville ha allat beskrivet ner till 0,1 timmes noggrannhet, javisst det fick dem, och det blev inga klagomål på jobbet, där heller. Däremot var de sena som attan med fakturan ändå, men inga klagomål, eller önskemål om att jag skulle förtydliga vad jag gjort.

Ett annat sätt är ju att ta betalt löpande räkning för själva specifikationsarbetet och gör adet som ett eget uppdrag. Sen kan man lämna fastprisoffert på själva "huvuduppdraget" men då får man ändå betalt för specifikationsarbetet. Det finns ju konsulter som int egör annat är skriver kravspecifikationer och lever helt på det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-03 klockan 15:11
Oläst 2013-02-03, 15:15 #9
Nykomling

Nykomling

Men vem har tolkningsföreträde när det gäller en otillräckligt specifik specifikation?

För att ta ett simpelt exempel, om det skulle stå att man ska producera en hemsida med grön bakgrund, och beställaren sedan anser att jag valt "fel" gröna nyans. Är det då jag som får stå för det extra arbetet i att fixa ny bakgrundsfärg, eller har jag rätten att fakturera den tiden?

Självklart vill man ju undvika missförstånd och "gnissel" och av den anledningen vara så specifik som möjligt, men ändå, vad gäller när det väl blir som fallet ovan?
Oläst 2013-02-03, 15:29 #10

Just när det gäller såna kreativa arbeten där det är ett ständigt omarbetande brukar det bästa vara att obba på löpande räkning, så du får ta betalt för varje timme du lägger ner på jobbet.

Mna kanju dela upp jobbet i grundstruktur, och sedan justeraingar av färjer, layout och texten som får gå under löpande räkning, men grundstukturen är på fastpris.

Fastprisdelen ska var aså specifika så den inte går att misstolka och det är helt enkelt en del av specifikationsjobbet att få till det så specifikt att det inte finns en chans i universum att tolka det på mer än ett sätt. Allt annat kör du på löpanderäkning.

men gå aldrig med på "Takpris" utan då är det bättre att kunden har möjligheten att avbryta arbetet,när de vill (men du sk agivetvis ha betalt för nedlagd tid och den tid du bokat in för jobbet och som inte går att boka in andra kundarbeten på).
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017