Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Startat AB - Har några nybörjarfrågor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-02, 15:20 #1
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Nykomling

Standard Startat AB - Har några nybörjarfrågor

Hej!

Jag har i dagarna startat ett Aktiebolag och har fått org nr osv från bolagsverket i min portal på verksamt.se.

Så långt allt väl.

Vilka "måsten" finns i det här läget? Ja, jag skall köpa en bok på området men jag vill ta tillfället i akt att skriva ner detta ändå. Kanske hjälper det nån annan i samma situation i framtiden.

Frågorna:

1) Är "kungörelsedatum" det datum jag kan börja "använda" företaget eller vad avses egentligen med detta datum?

2) För att kunna köpa och sälja saker behöver jag registrera mig för F-skatt och momsredovisning hos Skatteverket. Sant/falskt? Detta har inte automatiskt gjorts bara för att jag fått AB'et registrerat hos Bolagsverket?

3) Finns det något jag borde tänka på innan jag anmäler företaget som arbetsgivare hos Skatteverket?

4) När jag hade EF var jag tvungen att estimera min vinst och betala in skatt varje månad till Skatteverket. Behöver jag göra detta, även för Aktiebolaget och att bolaget sedan betalar skatt varje månad på "förmodad vinst"? Är det tvunget att göra så dvs finns reprisalier / bryter jag mot lagen om jag inte fyllnadsinbetalar skatt dvs sätter förmodad vinst till 0 SEK trots att jag vet att det förmodligen blir 500,000 SEK?

5) Sista frågan: Finns det något annat jag "borde göra" än F-Skatt, Momsredovisning, Arbetsgivarregistrering såhär i början (förutom att fixa med bankkonto och sånt?)

Stort tack på förhand.
Det är helt OK att peka på en website där jag kan läsa mer istället för att svara utförligt. Jag tar det jag kan få i form av hjälp
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-02, 20:35 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Om du kommer göra en vinst på 500,000 SEK första året så ska du ta in både redovisningskonsult och revisor direkt.

Där finns det inget att diskutera.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-02, 21:18 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Om du kommer göra en vinst på 500,000 SEK första året så ska du ta in både redovisningskonsult och revisor direkt.

Där finns det inget att diskutera.
Tack för svar. Det tycks vara två läger rörande huruvida man skall anlita någon eller inte. Jag har levt i tron att det inte finns några "loop holes" kvar i svensk Skattelagstiftning varför jag följaktligen inte sett redovisningskonsult som nåt att ha.

Men jag är naturligtvis inte sämre än att jag kan bli övertygad om motsatsen om det visar sig värt det.

Har du nåt tips på en redovisningskonsult som inte letar timmar utan snarare försöker hjälpa mig? Mottages tacksamt.
Oläst 2013-02-02, 21:57 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Tantolunden Visa inlägg
1) Är "kungörelsedatum" det datum jag kan börja "använda" företaget eller vad avses egentligen med detta datum?
Denna hoppar jag, har aldrig startat före regsitreringsdatum utan själv har jag väntat tills jag har Momsregistreringen klar.

Citat:
2) För att kunna köpa och sälja saker behöver jag registrera mig för F-skatt och momsredovisning hos Skatteverket. Sant/falskt? Detta har inte automatiskt gjorts bara för att jag fått AB'et registrerat hos Bolagsverket?
Du bör registrer adig för F-skatt och moms så snabbt som möjligt. Arbetsgivare är det betydligt mer komplext för, för när du gjort det så måste du betala en massa kostnader varje månad. Har du möjlighet att vänta med att ta ut lön så gör det ett tag tills du ser att intäkterna rullar på som de ska. Du får skithöga straffavgifter om du missar något datum när ditt bolag är registrerat som arbetsgivare.

Citat:
3) Finns det något jag borde tänka på innan jag anmäler företaget som arbetsgivare hos Skatteverket?
Ja, om du kan vänta med det tills du ser att intäkerna rullar på.

Citat:
4) När jag hade EF var jag tvungen att estimera min vinst och betala in skatt varje månad till Skatteverket. Behöver jag göra detta, även för Aktiebolaget och att bolaget sedan betalar skatt varje månad på "förmodad vinst"? Är det tvunget att göra så dvs finns reprisalier / bryter jag mot lagen om jag inte fyllnadsinbetalar skatt dvs sätter förmodad vinst till 0 SEK trots att jag vet att det förmodligen blir 500,000 SEK?
Ja du ska lämna en preliminär deklaration, men skriv uttryckligen att verksamheten är nystartad och det därför inte går att uppskatta hur stora intäkter du kommer ha och skriv därefter 0 i intäkter (jag minns att det inte gick att registrera 0 när systemet var nytt så jag registrerade 1 kr för att det skulle gå att registrera, men pröva med 0 först.

Du vill naturligtvis ha så låga preliminära inbetalningar som möjligt i början, Skatteverket vill att du ska betala in skatten på vinsten innan du tjänat några pengar men det är ju feltänkt från dem.

Citat:
5) Sista frågan: Finns det något annat jag "borde göra" än F-Skatt, Momsredovisning, Arbetsgivarregistrering såhär i början (förutom att fixa med bankkonto och sånt?)
Skriv en affärsplan! Om du inte redan gjort det. Dra inte på dig några onödiga kostnader över huvud taget, se till att inte ha några fasta kostnader, eller abbonnemang som ger dig löpande fasta kostnader. Undvik kostnader, se till att få intäkter, fakturera så snabbt som möjligt, vänta inte med det en enda dag längre än nödvändigt. Acceptera aldrig längre betalningsvillkor än 30 dagar på dina kundfakturor.

Nu vet jag inte vilken typ av verksamhet du håller på med, men om det är konsultverksamhet så se till att alltid ha skriftliga avtal med dina kunder och dina leverantörer.

Skaffa företagsförsäkring (kostar ca 4000-7000 kr i de vanliga försäkringsbolagen). kolla särskilt rättsskyddet. Brukar täcka advokatkostnader upp till 5 basbelopp.

Om du har stadiga inkomster så se till att skaffa dig en bra tjänstepensionsförsäkring där du sätter av 17-35% av bruttolönen.

Se till att bygga upp likviditeten i bolaget så du har ett års omsättning i cash på bankkontot.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-02, 23:02 #5
Nykomling

Nykomling

Conny, you the man!

Tack för tipsen. Jag skall således inte regga företaget som arbetsgivare förrän jag behöver ta ut lön vilket förhoppningsvis dröjer ett bra tag då detta är en sidobusiness som gått lite över förväntan.
Oläst 2013-02-02, 23:17 #6

Citat:
Conny, you the man!

Tack för tipsen. Jag skall således inte regga företaget som arbetsgivare förrän jag behöver ta ut lön vilket förhoppningsvis dröjer ett bra tag då detta är en sidobusiness som gått lite över förväntan.
Ja, jag tycker du ska vänta med att ta ut lön så länge du kan, du kan ta ut lönen när som helst så det finns ingen anledning att stressa fram det beslutet.

Har du möjlighet så är det bätrre att buffr apengarna i Aktiebolaget, så länge som möjligt. Det blir en hiskelig skatteeffekt på de pengar du tar ut i form av lön. Spar du pengarna i bolaget så blir det bara 22% i skatt. Samt att du har möjlighet till avsättning i periodiseringsfonder och kan använda pengarna för att köpa inventarier eller material med oskattade pengar om du gör det samma år som du tjänat in dem.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 05:32 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja, jag tycker du ska vänta med att ta ut lön så länge du kan, du kan ta ut lönen när som helst så det finns ingen anledning att stressa fram det beslutet.
Skatteeffekten. Framförallt om du har mindre lön från din huvudinkomst än gränsen för statlig skatt - då kan det eventuellt vara vettigt att fylla upp till gränsen under året. Det kan du dock göra i december, men efter det blir det ju lite knepigt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017