FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad gäller generellt när man som affiliate presenterar produkter tillsammans med ett produktfoto åt e-butiker inom ramen av ett affiliatesamarbete. Det gynnar ju båda parter men vad gäller egentligen, rent juridiskt?
Vad gäller angående logotyper generellt? Finns det fall där det blivit tvister om detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tips är att kontakta butiken och be om ett godkännande att använda deras produktbilder. Brukar sällan vara ett problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo, självklart. Men jag tänker bland annat på feeds. Om man läser in feeds via ett affiliateprogram så borde det ju underförstått betyda att man får använda dem också men jag kan tänka mig att lagen inte är vattentät när det gäller detta.
Rent praktiskt är det ju besvärligt att fråga butikerna, då det ibland kan ta ett tag innan man får svar vilket påverkar arbetsflödet. "Brukar sällan" skriver du, har du varit med om att du inte fått använda produktfoton? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men självklart finns det säkert butiker som inte förstår att de fått med bilder samtidigt som de inte vill att de ska nyttjas. Vi har med bilder i våra feeds och dessa får användas (för att marknadsföra vår butik). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle köra på och låta dessa butiker få säga sitt om de nu skulle vilja. Det är väl inte ens troligt att de upptäcker att du använder deras bilder och precis som du säger så skadar det knappast butiken.
Många som har egna butiker tycker nog snarare att det är irriterande om varje affiliate skriver och frågar om lov att få använda dessa bilder. De flesta får redan mer än tillräckligt med e-post idag.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nje sällan var nog ett felaktigt ordval där. har aldrig varit några problem för mig, iof bara varit aktuellt 3 gånger för mig
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker nästan det säger sig själv att det är tillåtet. Använder du tex en feed från tradedoubler och lägger in den så har ju butiken redan tillåtet det eftersom det är butiken som skapat feeden först.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Har butiken inte produktfeed så tror jag inte att man kan ta för givet att få använda produktbilderna.
Jag upplever att olika butiker/företags policy och tankar kring sina bilder/varumärken/profiler/image kan variera starkt på en skala, låt oss säga mellan copyleft och copyright. Jag har exempelvis stött på exempel där jag frågat om tillstånd att få använda produktbilder och fått det för en sajt men inte en annan, även om sajterna är inom samma segment. Efter det tar jag inget för givet längre kring produktbilder, vill inte riskera behöva göra om och göra rätt. Hade gärna sett att affiliateprogrammen frågade sina annonsörer om deras produktbilder får användas och ger den informationen till publishers per automatik. Senast redigerad av Blomsterpassion den 2013-01-31 klockan 14:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag fick en tankeväckare när jag läste tråden om "Hjälp! Jag måste betala..." angående Getty Images. Teoretiskt sätt kan ju en butik kräva betalt för att man använder deras bilder utan lov. Utan ett godkännande är det ju egentligen olagligt.
En butik, som äger sina produktfoton, skulle då kunna kräva x tusen kronor per bild (enligt exemplet från tjejjens tråd). De skulle förmodligen skjuta sig själva en del i foten men det är ju fullt möjligt. Sen kan det ju också vara så att de själva inte ens äger rätten till bilderna (utan att det gör leverantören) och de har inte ens befogenhet att säga att "visst, använd bilderna du". Då kan ju leverantören eller fotografen (beroende på vem som äger bilderna) stämma en affiliate. Jag håller med Blomsterpassion om att det enda rätta är att affiliateprogrammen tar med denna variabel: "Butik X äger rättigheterna till sina produktbilder och godkända affiliates får använda produktfoton under förutsättningarna Y och Z". Detta må kännas som något som man kan ignorera med argument som "varför skulle de bry sig?" eller "hur skulle de egentligen veta?" men ta då i beaktande att det numera finns sökmotorer som kan hitta förekomsten av specifika bilder på nätet tillsammans med skrupelfria jurister/bildbyråer som har ett stort ekonomiskt incitament att göra detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Återigen ett bevis på att hela juridiken kring bilder på nätet är helt upp och ner.
Ännu en affärsidé. låta affiliate tanka bilder via produktfeedar och sedan börja fakturera för att de använder utan lov. :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|