Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

HJÄLP! Copyright brott, måste betala 22000kr :(

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-25, 10:54 #1
tjejjens tjejjens är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2013
Nykomling

Standard HJÄLP! Copyright brott, måste betala 22000kr :(

Fick iförrigår brev från företaget gettyimages då jag förra året under hösten använde tydligen två bilder som de har copyright på och hade dom i min hemsida/startsidan i designen i ca. 1 månad.

Jag har fått ett krav på beloppet 22 000 kr som ska betalas om jag vills lippa rättegång. Det står även att beloppet ej är förhandlingsbar och måste inkomma inom 14 dagar.
Dessa bilder vill de ha 8700 kr styck för plus resterande avgifter som nu är totalt på 22 000 kr.
De har även print screenat sidan jag använt dessa två bilder på som bevis.
Allt är skrivet på engelska och sänt från huvudkontor i london. Har läst igenom allt och det finns inga sätt att slippa denna avgift och den måste betalas om man inte önskar att ärendet dras till tingsrätt har de skrivit.

Mina bilder är via google utan vattenstämpel så de är inte ifrån deras sida. Har totalt 8st bilder på min dator som laddades ner ifrån en gratissida som jag nu inte finner. Fyra av dessa bilder finns på GettyImages hemsida. Fotografen/företaget som tagit bilderna åt/sålt till Getty är Cavan Images och efter att ha kontaktat även dom säger de "We do own it, but Getty is in charge of the licensing.".

Ringde nyss upp numret till företagets säte i sverige (stockholm) och de har inte hand om dessa ärenden utan hänvisar till dom i london. Jag har inte kontaktat dom än.

Är det någon som har tips och råd? Kommer dom ända hit från london och stämmer mig och drar igång en rättegång nu? Jag kan inte få fram 22000 kr inom två veckor...vad gör man?? Kan de kräva mig på en sådan summa när varje bild hyrs ut för ca. 2000 kr styck egentligen? Hur har min handling orsakat dom en sådan dyr skada?

Skriver här i hopp om att få mer erfaren hjälp. Självklart ska jag göra rätt för mig, borde tagit reda på om desas bilder verkligen ägdes av sidan jag laddade ner det ifrån men efter att ha läst så ont om dom vill jag höra andra utlåtanden om detta.

Tillägger att min firma inte är försäkrad..vilket kan bli dyrare för mig i rätten, uppåt 100 000 kr enligt en jurist som idag gav lite rådgivning
tjejjens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 11:14 #2
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Ta och gör en sökning på google med sökfrasen: gettyimages scam
Det ser ut som att det är fler än du som råkat ut för dem.
Oläst 2013-01-25, 11:41 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Jag har också fått det. I mitt fall utan att kringå upphovsrätten.

Här har du färdiga svar för nekande att betala:

http://stopgettyimages.com/
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 11:43 #4
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
GettyImages är inte scam. De kan göra fel ibland men i det här fallet är det inga konstigheter.

De bilder som finns på Tjejjens hemsida är de som finns på GettyImages och fotografen har bekräftat att GettyImages hanterar licensering för bilderna.

Tjejjens, även om GettyImages krav enligt mig är rimligt så kan du testa att förhandla dem. Får de in en del av summan är det inte troligt att de går vidare till domstol för att få in resten. Det är möjligt att de inte går till domstol även om du inte alls betalar, men risken är högre då.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 11:56 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Fast summan dom kräver är inget, vilket bör räknas som ett FT mål.

Bara tiden sätta ihop en stämmningsansökan kostar mer, och förlorar man får man ingen ersättning för rättengångskostnas. Är dom inte 100% så lär dom inte dra igång ett fikaborsmål
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 12:05 #6
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Det kan vara scam. Flera sidor kan ha licens på samma bild. Detta är ett automatiserat skrämselsätt att utöka kassan som står beskrivet på min länk.
Oläst 2013-01-25, 12:23 #7
Nykomling

Nykomling

Bilden är ifrån en fotograf på CavanImages och jag kontaktade dom angående ärendet och fick som svar:
"We do own it, but Getty is in charge of the licensing.
The legal aspect is not my field. I'm sorry but you have to contact Getty about this matter, we can't help you."

Bilden jag tagit är ju ifrån Getty, dock har jag tagit dom från annan hemsida (inga vattenstämplar) och jag har 8st av dessa bilder i olika utseenden. Getty har enbasrt 4st av dessa på sin hemsida alltså har mina bilder kommit från anann sida där samtliga utav dessa bilder fanns samlade. Jag kan inte finna hemsidan längre. Har googlat i flera dar..

ztream, hur gick det i ditt fall? Vad gjorde du? Kontaktade dom dig igen?
tjejjens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 13:45 #8
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

I mitt fall var det klockrent att jag inte gjort något fel då det gällde en bloggare på en av mina bloggtjänster som bloggat något och lånat en bild.

Jag bestred sakligt och hänvisade till svensk lag och hörde inget mer.

Citat:
Ursprungligen postat av tjejjens Visa inlägg
Bilden är ifrån en fotograf på CavanImages och jag kontaktade dom angående ärendet och fick som svar:
"We do own it, but Getty is in charge of the licensing.
The legal aspect is not my field. I'm sorry but you have to contact Getty about this matter, we can't help you."

Bilden jag tagit är ju ifrån Getty, dock har jag tagit dom från annan hemsida (inga vattenstämplar) och jag har 8st av dessa bilder i olika utseenden. Getty har enbasrt 4st av dessa på sin hemsida alltså har mina bilder kommit från anann sida där samtliga utav dessa bilder fanns samlade. Jag kan inte finna hemsidan längre. Har googlat i flera dar..

ztream, hur gick det i ditt fall? Vad gjorde du? Kontaktade dom dig igen?
Oläst 2013-01-25, 13:49 #9
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg

Jag bestred sakligt och hänvisade till svensk lag och hörde inget mer.

Något speciellt avsnitt i lagen?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-25, 16:52 #10
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

En blandning av Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor, DMCA för att prata USA-språk och lite annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Något speciellt avsnitt i lagen?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017