FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej, jag har försökt läsa skatteverkets information om hobbyverksamhet men inte riktigt förstått mig på det.
I alla fall så tjänade jag ett sexsiffrigt belopp år 2012 och det är mina enda intäkter förutom studiebidraget, är jag skyldig att starta ett företag eller är det ok att fortsätta som jag gör i nuläget? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur tjänade du dessa pengar? Fick du dem som lön ifrån t.ex ett affiliatenätverk?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hobbyverksamheten tror jag är max 30 000 kr/år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Andreas: Yes, det stämmer.
Musikmixen: Så du tror alltså jag blir tvungen att starta ett företag? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du studerar med studiebidrag så kommer du förlora eller få minskat bidrag om du inte kör AB, för din löneinkomst räknas av mot studiemedel. Men kör du ett Ab dit alla intäkter går så kan du stra hur lite "lön" du tar ut och låta resten vara kvar i bolaget. Du kan ju ta ut de pengarna när du vill senare.
Så om du har över 100 KSEK i intäkter så kan det vara idé att starta AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Conny: Har för mig att man måste vara 18 år för att starta ett AB.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När du väl fyller 18 så kan du ta över rodret i bolaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
hobbyverksamhet gäller väl bara 13000 eller 16000kr
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
''När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande delen.'' Skatteverket |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som tillägg kan ju sägas att alla hobby-domainers här borde rapportera in sina kostnader(hobbyförluster). Dessa kan sedan användas att kvitta mot framtida vinster...
"Om du ska redovisa ditt ev. överskott från din hobbyverksamhet gör du det på en blankett T2 - Inkomst av tjänst för inkomstgivande hobby tillsammans med din inkomstdeklaration. Ett ev. underskott i hobbyverksamheten är något som du får spara och dra av mot ett överskott under de fem följande åren." |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|