FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tja, om jag och en annan kommer överens om att han ska köpa min webbapplikation, köper han en kopia på den eller köper han rättigheter och allt sånt också?
Jag tänker mig som en mataffär där du köper ett paket mjölk, du får du bara mjölken och inte rättigheterna. Hur är det med detta då? Om man inte kommer överens om ngt utan bara säljer det, då räknas det väl som mjölkpaketet? Hoppas du förstod min paralell. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Beror helt på vad ni kommit överens om. Antingen köper han mjölkpaketet eller hela bondgården.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Men om vi inte alls pratar något om licens och sånt, utan bara köper produkten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Precis som tidigare skrivet: vad ni kommer överens om, finns inga "regler" om "vad som gäller" vad jag vet.
Om jag köper en webbapplikation utgår jag antingen ifrån att 1. jag har ensamrätt på "produkten" eller 2. att jag köper rätten att använda "produkten". Det handlar helt enkelt om vad som avtalas vid köp/försäljning, kommer ni inte överens om något då är läget oklart. Dvs, köpare och säljare vet inte vad som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det kan bli juridiskt väldigt komplicerat om man säljer någonting utan avtal. För att reda ut vad som gäller, så måste man först fastslå exakt vad det är du har sålt, till vem och hur. Men utgångspunkten är att säljaren behåller upphovsrätten och att köparen får del i nyttjanderätten.
Du kan inte jämföra med mjölken. I mataffären köper du en fysisk vara, där köplagen tillämpas. När du köper/säljer kod, så tillämpas istället immaterialrätten (dvs helt andra lagparagrafer än vid köpet av mjölk). Saxat från wikipedia: Nyttjanderätten är dock inom upphovsrätten rätten att nyttja, vidaresprida och dra ekonomisk fördel av upphovsmannens verk - det som inom upphovsrätten ofta kallas de ekonomiska rättigheterna, till skillnad från skaparens ideella rättigheter (rätten att erkännas som verkets upphovsman och rätten att motsätta sig att verket vandaliseras och/eller används på ett sådant sätt att upphovsmannens anseende kan skadas). Skriv avtal om du vill vara säker på vem som äger vad och hur koden får användas. Inom mjukvara, så är det vanligt att man säljer/köper licenser. Licenser får ofta säljas vidare (överlåtas), men inte dupliceras eller kopieras. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|