FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej gott folk.
Tycker det bra driv här på företagsdelen av WN. En sak som vore intressant att höra är vilket det största misstaget ni gjort som företagare genom tiden? Det behöver inte vara det misstag som kostat mest pengar, utan kan ha kostat tid eller gjort att ni arbetet i fel riktning. Jag tycker det är väldigt viktigt att lära sig av misstag, framförallt sina egna men även av andras. Det är ju som bekant onödigt att göra om både sina egna och andras misstag om det kan undvikas. För min del så är det förmodligen att jag länge ville göra allt själv. När verksamheten växer så innebär det tillslut att man har alldeles för mycket att göra, och alldeles för lite tid att göra de viktiga sakerna som får verksamheten att fortsätta växa. Läxa lärd? Att jag inte är bäst på allt. Finns väldigt många som gör många saker bättre än mig. Därför försöker jag nu fokusera på det jag kan bäst och skicka över resten till de som kan bättre. ![]() Så vad är ditt största misstag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När jag var ny som företagare skummade jag igenom ett kontrakt som tillslut kostade mig en massa onödiga pengar.
Det lärde mig att lusläsa kontrakt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Att inte ha en revisor och försöka göra allt själv.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är ett stort misstag att INTE ha revisor. Även om du gör allt själv istället för att lämna pappersarbetet till en redovisningskonsult/byrå så är revisorns uppgift att kolla så du/byrån gjort rätt. För din säkerhet!
Mitt största misstag hittills var att sätta fast pris på ett dåligt specat jobb. Blev inte särskilt bra timpeng på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Får man fråga om det är era egna erfarenheter? Undrar bara då ni är båda för att ha revisor, men den ena av er driver enskild firma och den andra verkar ha AB utan revisor ... bara nyfiken ... Själv har jag inte gjort några stora misstag, men har varit nära. Mitt tips är att inte förlita er på det som står på nätet utan att alltid kontrollera informationen, speciellt vad gäller administration och myndigheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() Jag körde själv första åren med lite hjälp. Hade sedan något mellanting där jag fortsatte något år själv genom att läsa på och ringa Skattemyndigheten. När jag började jobba heltid med företaget så gav jag upp, det blev för många frågetecken. Har en fantastisk revisor nu. Aldrig mer utan revisor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Alltid intressant och se vem man har som revisor, speciellt i Lund/Malmö-området, den tiden man behöver det själv och desstuom var jag nyfiken, då jag vet at jag kommer behöva lite ljudslingor till ett par videos i olika projekt ![]() Förstår dock inte behovet av revisor i en (liten) enskild firma, redovisningsbyrå (med redovisningskonsulter) borde räcka gott och väl om man vill slippa bokföringsbiten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Mitt största var att ta in en delägare i mitt bolag med 50% ägande del, hade då själv investerat en summa i projektet i miljon belopp, han betalade inget dock, 6 månader senare ville han ut och ta 50% av företaget, jag var ny här i Sverige och viste inte mycket om detta.
Jag vägrade betala ut heans del och då gick han och begärde företaget i konkurs, det sved både ekonomist och känslomässit, jag kunde återvinna konkurs beslutet då vi inte hade några betalnings svårigheter i bolaget men förvaltarens råd var att jag låter bli och lägga ett bud på fastigheten iefterhand ( ett till misstag) och att jag borde få den för en billig summa, yep det blev inte så utan han sålde fastigheten till en annan som lagt ett högre bud och jag blev av med allt. Det hela blev sjukt skum och idag några år senare sitter jag och betalar resten av lånen som jag tog privat. Det jag lärde mig var:
Sist och inte minst, kommer du på något sätt att lura staten, gör inte det. Lycka till |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Som John Adams sa. Den största läxan jag lärt mig av att driva företag i Sverige och utomlands är att man aldrig ska lita på någon, oavsett hur bra det hela ser ut att vara. Det handlar egentligen om alla, även fru/man. Det är inte sagt att man i framtiden kommer vara gifta och då kan hela verksamheten krascha om man inte skrivit ett bra kompanjonsavtal.
Skriv alltid avtal oavsett vem det är med, lita aldrig på någon. Affärer är inte vänskap och man ska inte blanda in känslor i det. Vad som kan vara bra idag kan vara mindre bra om ett år och då sitter man där och riskerar att förlora mycket Det handlar även om jobb. Är det en ny kund, se till att få förskott om det är ett stort jobb. Gör ALLTID kreditupplysning om det är ett så pass stort jobb att du känner att du inte kan riskera pengarna. Var stenhård. Är du seriös med din verksamhet och gör ett bra jobb kommer de respektera att du är tuff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Mitt absolut största misstag var att ta på mig ett jobb för en kund som inte hade de ekonomiska musklerna eller viljan att betala ett projekt i storleksordningen 1,5 Mkr.
Mitt bolag (AB) förlorade ca 800 KSEK på det hela, vi fick ut ca 200 KSEK så jag lyckades inte särskilt bra med det projektet. Visserligen lyckades jag avstyra ytterligare jobb för ca 0,5 Mkr, men 800 KSEK minus känns rejält även om jag tidigare hade gjort bra affärer så jag hade likviditeten, men sen var bolaget i princip tomt och det blev besvärligt ett tag efteråt. Vidare så anställde jag fel personer med min bistande erfarenhet av att anställa så där har jag lärt mig att vara mer kritisk och kräsen, än jag var då. Borde ha anlitat en rekryteringskonsult, åtminstonde för de första rekryteringarna. När man väl vet vad man gör så kan man ta ett större ansvar för det själv. Ett annat misstag var att jag hade en alldeles för otydlig profil, min verksamhet var för spretig, det betyder att det är svårt att behålla fokus och man blir otydlig mot marknaden, ingen vet vad jag är bäst på. Det gör att det blir svårt att få draghjälp av andra kollegor på marknaden för de blir rädda att man ska norpa deras kunder. Min lärdom är att fokusera stenhård på det man är världsmästare på och leja bort det man är mindre bra på. Sen så är väl ett annat misstag att jag inte var tillräckligt bra eller intresserad av att vara säljare och marknadsföra min verksamhet. Och när jag började så hade jag ingen aning om vad en affärsplan var för något, det har jag bättrat mig på dock. Avtalsbiten gjorde jag massor av misstag, man är ju så överens i början men efter ett tag så är man inte det längre.... Skriftliga avtal är min lärdom, INNAN man BÖRJAR göra affärer. Lita ALDRIG på någon, inte ens på sig själv. Skriv ner och dokumentera egna beslut och överenskommelser, samt de åtgärder man vidtar eller planerar, numera har jag en svart anteckningsbok i fickformat som jag i stort sett alltid har med mig, för mina egna anteckingar. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-11-22 klockan 20:55 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|