FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är det någon som har erfarenheter av Nordea Total IN eller motsvarande tjänst för daglig transaktionsfil från PG/BG-transaktioner?
Hur går överförningen från Nordea (PG/BG) till? Det är till en verksamhet som har många inbetalningar via PG/BG (ingen kortbetalning i dagsläget) som vi vill få bort mycket av den manuella hanteringen på. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det normala är att en fil genereras ut från BG/PG (BGMax/TotalIN). De har ganska snarlika strukturer.
Sedan läses dessa filer in i det ekonomisystem som används och prickar av inbetalningen per kund och faktura. Exakt hur avprickningsprocessen ser ut skiljer sig från system till system, men principen är att hitta kombination kundnummer och fakturanummer samt stämma av inbetalt belopp och sedan uppdatera kundreskontra samt inbetalningskonto. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Vårt system är egenutvecklat och webbaserat så vi kommer att parsa ut informationen och pricka av ordrarna i systemet.
Hhur kommer man åt denna fil som genereras? FTP, Mail, API? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Användaren hämtar hem filen från banken och lägger den på valfri plats. Sen får ni komma överens om hur denna valfria plats nås från er applikation.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
manuell hämtning?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kanske finns en möjlighet att ordna detta maskinellt, ingen kund jag arbetar med har någon form av integration.
Finns visserligen till Visma.NET om jag minns rätt, så möjligheten kanske går att lösa. Frågan är vad det kostar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Jag hade tidigare Total IN, men avslutade det pga att man måste hämta filerna manuellt och att de bara lagras i två veckor. Glömmer man hämta en fil, så går den förlorad.
I övrigt var det bra. Men ändå helt oanvändbart pga begränsningen med manuell hämtning och den extremt korta tidsfristen. Kolla med Nordea. Jag klagade något enormt och jag utgår ifrån att även andra har gjort det. Så kan hända har de gjort ändringar i Total IN under de senaste två åren. Om så är fallet, så får du gärna meddela det här i tråden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Yes. Jag har skickat en förfrågan till Nordea men säljarna och kontaktpersonerna är inte så tekniskt insatta (enligt mina erfarenheter) varav jag frågade Eliten här också :-)
Så länge man kommer åt den via FTP, Mail eller API så är det iaf lösbart. F**k all other s**t. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ponera att man skippar PG helt och hållet och bara kör BG, då finns i alla fall möjligheten att köra FTP mot dem, de kan då ladda upp en fil med inkomna betalningar till dig (krävs lite VPN osv).
Finns säkert något liknande för PG, men jag har bara pysslat med BG i det här sammanhanget. ![]() //Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Det är en möjlighet. Att banker är så efter i tekniken är ofattbart.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|