FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om jag har en sida som samlar in leads via ett formulär och trackar all statistik/trafikkällor via
analytics, kan jag då på något sätt få in så jag i backend ser exakt vilket lead som kommer från vilken trafikkälla? Går det att lösa genom någon implementering av analytics eller måste denna lösning ordnas själv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vill kunna spåra alla trafikkällor och se klick, avslutsfrekvens osv för olika kampanjer och samtidigt se i våra system vilket lead som kommer från vilken trafikkälla. Kan man implementera analytics utm_source i backend på något sätt? Eller är det bättre att bygga en egen lösning där man kan skapa unika länkar till annonsörer och sedan använda dessa i analytics med egna "taggar" på något sätt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan ju se vilka refferrals besökarna har, dvs varifrån de kommer på klick. (Svårare på direkt trafik, eller så givetvis) Av dessa är det ju lätt att se vilka som konverterar (det gör du ju genom att sätta upp mål).
Ska du se precis vilka klick på en annan sida som leder till konvertering så går det ju att tagga upp urlerna. Det som i adwords kallas "auto tagging" är ett exempel på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du får med någon variabel när du köper trafik kan du lägga till en egen variabel som du spårar i analytics. Men jag är inte så väldigt insatt i Analytics tyvärr. Vilken data är det du saknar i dagsläget? Använder du "mål" i analytics?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vi använder ett mål just nu. Just nu kan jag se Antal klick och antal avslut / avslutsfrekvens, målet är när en kund fyller i och skickar in ett formulär "Lead" och då har vi satt en tracking kod på målsidan. När leadet sedan landar i våra system och jag öppnar detta lead så vill jag att det ska stå exempelvis "Kanal: Google" "Kanal: Aftonbladet" "Kanal: Affiliate" osv. Det jag undrar är alltså om man på något sätt kan implementera så att man får trafikkällor in i våra egna system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
https://developers.google.com/analytics/ |
||