Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Analytics trafikällor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-27, 15:13 #1
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Mycket flitig postare

Standard Analytics trafikällor

Om jag har en sida som samlar in leads via ett formulär och trackar all statistik/trafikkällor via
analytics, kan jag då på något sätt få in så jag i backend ser exakt vilket lead som kommer från vilken trafikkälla?

Går det att lösa genom någon implementering av analytics eller måste denna lösning ordnas själv?
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-27, 17:03 #2
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag vill kunna spåra alla trafikkällor och se klick, avslutsfrekvens osv för olika kampanjer och samtidigt se i våra system vilket lead som kommer från vilken trafikkälla. Kan man implementera analytics utm_source i backend på något sätt? Eller är det bättre att bygga en egen lösning där man kan skapa unika länkar till annonsörer och sedan använda dessa i analytics med egna "taggar" på något sätt?
Oläst 2012-09-27, 21:41 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Du kan ju se vilka refferrals besökarna har, dvs varifrån de kommer på klick. (Svårare på direkt trafik, eller så givetvis) Av dessa är det ju lätt att se vilka som konverterar (det gör du ju genom att sätta upp mål).

Ska du se precis vilka klick på en annan sida som leder till konvertering så går det ju att tagga upp urlerna. Det som i adwords kallas "auto tagging" är ett exempel på det.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-28, 07:52 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Du kan ju se vilka refferrals besökarna har, dvs varifrån de kommer på klick. (Svårare på direkt trafik, eller så givetvis) Av dessa är det ju lätt att se vilka som konverterar (det gör du ju genom att sätta upp mål).

Ska du se precis vilka klick på en annan sida som leder till konvertering så går det ju att tagga upp urlerna. Det som i adwords kallas "auto tagging" är ett exempel på det.
Ja, det mesta av detta är jag med på. Det jag undrar är hur man i våra egna system ska kunna se vilket lead som kommer från vilken kanal, om detta går att ordna via Analytics egna länksystem eller om det är bäst att skapa en egen lösning.
Oläst 2012-09-28, 14:45 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Om du får med någon variabel när du köper trafik kan du lägga till en egen variabel som du spårar i analytics. Men jag är inte så väldigt insatt i Analytics tyvärr. Vilken data är det du saknar i dagsläget? Använder du "mål" i analytics?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-28, 16:05 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Om du får med någon variabel när du köper trafik kan du lägga till en egen variabel som du spårar i analytics. Men jag är inte så väldigt insatt i Analytics tyvärr. Vilken data är det du saknar i dagsläget? Använder du "mål" i analytics?

Vi använder ett mål just nu. Just nu kan jag se Antal klick och antal avslut / avslutsfrekvens, målet är när en kund fyller i och skickar in ett formulär "Lead" och då har vi satt en tracking kod på målsidan. När leadet sedan landar i våra system och jag öppnar detta lead så vill jag att det ska stå exempelvis "Kanal: Google" "Kanal: Aftonbladet" "Kanal: Affiliate" osv.

Det jag undrar är alltså om man på något sätt kan implementera så att man får trafikkällor in i våra egna system.
Oläst 2012-09-28, 17:03 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av audemars Visa inlägg
Vi använder ett mål just nu. Just nu kan jag se Antal klick och antal avslut / avslutsfrekvens, målet är när en kund fyller i och skickar in ett formulär "Lead" och då har vi satt en tracking kod på målsidan. När leadet sedan landar i våra system och jag öppnar detta lead så vill jag att det ska stå exempelvis "Kanal: Google" "Kanal: Aftonbladet" "Kanal: Affiliate" osv.

Det jag undrar är alltså om man på något sätt kan implementera så att man får trafikkällor in i våra egna system.
Analytics Api ?
https://developers.google.com/analytics/
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-16, 16:04 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Någon som har god kunskap inom detta?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017