Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker kunskap om MQ, Message Queue

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-12, 23:12 #1
pontusappel pontusappel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Nykomling

Standard Söker kunskap om MQ, Message Queue

Hej,

jag utvecklar en tjänst som kommer bli beroende av Message Queueing, eller MQ.
Detta är ett nytt område för mig och jag hittar inte så mycket bra information om det, faktiskt inga inlägg här på wn (kanske är det fel forum? Serversidans teknologier?).
Jag undrar nu, till att börja med, om det finns någon som har erfarenhet av MQ, dvs om denne satt upp en sådan tjänst som kan kommunicera mellan separata servrar, end to end och har kod-exempel på detta.
Det jag tittat på hittills är
IBMs system, Webshpere MQ
http://www-01.ibm.com/software/integration/wmq/
och rabbitMQ
http://www.rabbitmq.com

Med båda har jag lyckats sätta upp systemen så att de kan kommunicera med sig själva genom köer på samma maskin (Windows), men det är ju förstås lite fattigt.

Detta blir ett första rop, om jag får svar så kan jag specificera mina frågor lite bättre.

Hälsningar,
Pontus.
pontusappel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 00:09 #2
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
bya bya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av pontusappel Visa inlägg
Hej,

jag utvecklar en tjänst som kommer bli beroende av Message Queueing, eller MQ.
Detta är ett nytt område för mig och jag hittar inte så mycket bra information om det, faktiskt inga inlägg här på wn (kanske är det fel forum? Serversidans teknologier?).
Jag undrar nu, till att börja med, om det finns någon som har erfarenhet av MQ, dvs om denne satt upp en sådan tjänst som kan kommunicera mellan separata servrar, end to end och har kod-exempel på detta.
Det jag tittat på hittills är
IBMs system, Webshpere MQ
http://www-01.ibm.com/software/integration/wmq/
och rabbitMQ
http://www.rabbitmq.com

Med båda har jag lyckats sätta upp systemen så att de kan kommunicera med sig själva genom köer på samma maskin (Windows), men det är ju förstås lite fattigt.

Detta blir ett första rop, om jag får svar så kan jag specificera mina frågor lite bättre.

Hälsningar,
Pontus.
vet ju inte vad du ska göra, men jboss är en spelare du ska kika på också. Bra stöd från de olika forumen också. Kolla exempel under Jboss Messaging, brukar finnas med ett par st. Se om det kan hjälpa. (jboss.org)
bya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 07:10 #3
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av pontusappel Visa inlägg
Lite beroende på budget och teknik finns det ett antal stora inom området. Det finns även en del liknande funktionalitet i molnet hos amazon (simle queue service), azure och google beroende på vilken funktionalitet du behöver utöver själva köerna.

Förutom föregående tips att titta på JBoss tycker jag även du kan titta på Apache ActiveMQ och Microsoft MSMQ.

Har själv mest jobbat med WebSphere MQ, men har de senare åren börjat använda Active MQ och JBoss MQ i större installationer.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 10:46 #4
Nykomling

Nykomling

Hej,

tack så mycket för era svar. De har hjälpt mig på traven och pushat mig i rätt riktning för att hitta mer information.
Jag trodde tidigare att man kunde kommunicera mellan olika plattformar, men så verkar inte vara fallet (rätta mig gärna om jag har fel).

Jag kan därför nu specificera min fråga lite bättre.
Jag kommer behöva ta emot meddelanden som skickas av en IBM-lösning, alltså Websphere MQ. Det innebär väl att de lösningar (som verkade trevliga) ni föreslog tyvärr faller bort. Jag måste alltså ha en egen Webshpere klient (eller server, lite osäker där) för att kunna ta emot meddelanden.

För att kunna behandla dom sedan (tex mata en databas) har jag hittat följande, ett Pythonpaket som kommunicerar med just MQI (IBMs version):
http://packages.python.org/pymqi/
Även beskrivet här:
http://www.ibm.com/developerworks/we..._salkosuo.html

Jag kommer behöva göra två saker, dels i ett teststadie läsa in MQ-meddelanden som jag fått på fil (genererade av IBMs RFHutil) och lägga dom i en queue för att sedan läsa ut dom med exempelvis pyMQI.
För det andra behöver jag sedan sätta upp en MQ-server (eller klient) på min debian (eller Ubuntu)-maskin för att ta emot meddelanden direkt från sändaren.

Är det någon av er, eller andra, som har erfarenhet av dessa två utmaningar och som kan komma med lite tips och tricks om hur man enklast går vidare?
Jag har inte fått det första att fungera ännu, och har inte gett mig på det andra. Kanske finns det extra bra angreppspunkter?

Hälsningar,
Pontus.
Oläst 2012-09-18, 14:48 #5
Jocke_sysdev Jocke_sysdev är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
Jocke_sysdev Jocke_sysdev är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2012
Man kan använda en adapter/brygga för at kommunicera mellan olika MQ-system. Jag känner inte till IBM’s MQ-system, men om det inte är plattformsoberoende så går det alltså att lösa ändå, så då kan du använda t.ex. RabbitMQ.

Här ser du ett exempel på en HTTP-brygga (dock beskrivs det för Microsoft MQ, men det är samma koncept): http://codeidol.com/csharp/wcf/Queue...s/HTTP-Bridge/

Om de bakomliggande MQ-systemen är olika ska du helt enkelt utveckla klient/server (som visas i figuren) för respektive system. Framgångssättet är helt enkelt att du inte bara vidarebefordrar meddelandena som de är, utan ändrar dem så de kan tas emot av mottagarsystemet.

Angående de två steg du beskriver blir det nog lättare att få hjälp om du beskriver exakt vad det är du inte fått att fungera. (Själv känner jag som sagt inte till IBM’s system så jag kommer dock inte att kunna hjälpa dig ändå).

Du får antagligen bättre svar på www.stackoverflow.com eller något forum inriktat på just det system du använder – men kom ihåg att beskriva i mer detalj vad som inte fungerar.

Jocke
Jocke_sysdev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-18, 17:07 #6
Nykomling

Nykomling

Hej Jocke,

tack för ditt svar.
Jag tror dock inte att det förenklade för mig. Jag har inte något emot (i princip, möjligen praktiskt) att köra med Webspere MQ. Om man väl får det att fungera verkar det inte vara något stort steg att läsa ut data med tex pyMQI, som är mitt mål i slutändan.

Jag är medveten om min fattiga felbeskrivning, men det var mest för att det inte var den delen jag primärt sökte hjälp om.

Jag tror att jag eventuellt får lägga ut detta på Tjänster sökes istället. Ju mer jag läser på, desto mer verkar det vara lite över min nivå, åtminstone om jag ska reda ut det på rimlig tid. Det verkar helt enkelt inte finnas några relativt enkla lösningar.
Jag kan för all del möjligen hoppa över steg ett och gå direkt på att installera Websphere på min linux-maskin och sedan använda min Windows-installation för att verifiera att sändningen/mottagningen fungerar.

Om någon vill ge det ett försök, så skicka gärna ett PM så kan vi diskutera vidare.

Pontus.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017