FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har startat företag och bytt kontotyp hos tradedoubler. Nu står det att jag ska betala skatt och sociala avgifter innan jag får min utbetalning?
Verkar ju jätte bökigt att redovisa om man har inkomster från flera olika källor med vissa utan moms, vissa redan skattande och vissa med moms. Varför får man inte bara hela beloppet utbetalat? Någon som vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du får allt utbetalat från Tradedoubler om du valt att ha företagsuppgifterna ifyllda. Dessutom lägger de på moms som du sedan betalar till staten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var det jag tyckte jag hade hört!
Men supporten verkar lite virrig... la till skatt och sociala avgifter istället :/ Får ta och skriva till dem.... igen Tack för svaret! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Sociala avgifter betalar du bara om du tar ut lön från företaget. Det behöver du inte bry dig om när du bokför utbetalningen från Tradedoubler.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok, är som ni märker ny på det här med företagande och skatter.
Så momsen är man betalningsskyldig till skatteverket? Det är en summa som man kan räkna bort direkt? Sen pengarna från Adsense, är helt momsfria, så dem behöver man bara ta upp som "vanlig" inkomst utan att betala moms? Pratade med en från skatteverket och knappt dem verkade ha koll på hur det fungerar när man får betalningar från utländska företag. Men dem sa att pengarna från adsense inte är momspliktiga. Får man nolltaxera sitt företag? Alltså att man går plus minus noll. har hört lite olika där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
företaget och betalar in överskottet. Har du handlat för mer än du sålt får du istället tillbaka momsen. Citat:
att få ha F-skattesedel är att du är självständig och har som mål att gå med vinst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Man vill ju som företagasägare göra så stor vinst som möjligt så man tjänar pengar.
Men att noll-taxera går ju bra men det är inte så smart på lång sikt. I början är det ganska stor risk att man går med förlust om man har för stora kostnader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo det har du helt rätt i. Tänkte mest att man återinvesterar pengarna så att man kan expandera företaget istället.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|