FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej Alla kunniga, Här kommer Jag med några frågor och önskar så mycket tips som möjligt.
Har startat en hemsida för ett tag sedan, intäkterna har ökat från ca 5000 kr i månaden till ca 30 000 kr på ett halvår. I början hade jag inte funderat mycket på det hela då iden föddes som en hobby men nu ser jag möjligheterna. Har startat en EF för ca 4 månader sedan, Jag har läst och frågat runt lite, Jag har fått många tips och råd men av olika slag så nu vill Jag få hjälp en gång för alla. Vad bör Jag göra? försätta med min Ef eller starta ett AB, nack och fördelar med detta? Ska jag ha mitt företag i Sverige eller Offshore, nack och fördelar? I båda ovan nämnde fall, vill Jag gärna ha lite vägledning, Kommer jag behöva en revisor/bokföringsfirma? Mina produkter säljs för tillfället till ett begränsat antal leverantörer som gör pappersarbetet minimalt. Har nu ett heltids arbete som Jag trivs med och får hyfsat bra betalt för. Tipsa gärna, Beskriv gärna så mycket som ni orkar, Tacksam för alla input. Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mitt tips är att starta ett AB om du får för din arbetsgivare så det inte är en konkurrerande verksamhet.
Med en årsintäkt på 360 000 kr redan nu så ser det lovande ut för ditt företag. Om du senare skulle vilja fortsätta på heltid eller sälja av det när det blir mer jobb så är det enklare att ha AB i båda fallen. Säljer du så säljer du aktierna och köparen får då hålla ny bolagsstämma och byta styrelse och VD sen är du kvitt bolaget och har en massa pengar i stället, med andra bolagsformer så är försäljning mycket krångligare. Om det är är lite jobb med adinistrationen så kan det vara mycket nyttigt att lära sig bokföringen själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Om du kommer växa ännu mer så är det mer fördelaktig med offshore, inget som hindrar dig ha ett Svenskt AB som driftbolag. Men att sidan och alla rättigheter ägs av ett utländskt bolag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej , @Conny: tack för dina tips, som vanligt, AB it is, Min arbetsgivare har absolut inga invändningar gällande det Jag håller på med, fick grönt från början.
Kommer att prova med att köra den administrativa delen själv i början, nåtgon tips om ett lätt-användbar program?. Om Jag låter bli att plocka pengar från mitt AB, Måsta jag vinst-skatta andå? och när gör Jag det i så fall? @patrikweb: Möjligheten att växa ser lovande ut, att starta ett offshore företag, hur gör man då? kan man ha ett offshore bolag och vara bosatt i Sverige samtidigt? vilka typ av offshore-bolags form och i vilka länder då? Ifall Jag startar ett offshore bolag, kan Jag då betala en royalty för varje produkt Jag sälje via sidan till det bolaget? Tacksam för era tips. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Du måste betala bolagskatt i Sverige, orsaken varför man inte vill ha ett bolag med vinst i Sverige.
Orsaken varför du bara ska ha ett driftbolag i Sverige som bara gör så mycket vinst som du behöver för lön. Du kan betala royalty till offshore bolag, i vissa länder är även royalty helt skattefria. Har dock inte kollat på svensk lagstiftning vad som gäller vid utbetalningar av royalty. Du bör skapa ett offshore bolag i ett land som inte räknas som CFC land, men offshore bolaget kan sedan ägas av ett holding eller trust i ett CFC land. Du kan ha offshore bolag även om du bor i Sverige, enda saken är att du är obegränsad skatteskyldig för alla inkomster ändå. Dock så är bolag en egen juridiskt person, så bolaget kan ha massa pengar liggandes. Så kan du i framtiden flytta utomlands några år och plocka pengarna. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Tar du ut lön får du skatta bort större delen av intäkterna. Pengarna som du buffrar i bolaget kan du investera i aktiefonder och då har du mycket mer pengar att investera jämfört med om du tog ut dem som lön. Säg att du har 40 000 kr i vinst före skatt då får du betala 10 520 kr i skatt och har kvar 29 480 kr efter skatt och som du kan investera i aktiefonder. Tar du ut det i lön så får du betala 19607 kr (om du har 33% i marginalskatt) i skatt och får kvar 20393 kr efter skastt. Det är inte riktigt sant för du får även ett visst lättnadsutrymme som gör att du kan ta ut en del av vinsten som aktieutdelning och den delen som ryms inom lättnadsutrymmet betalar du bara 30% skatt på. Nu kanske du klarar dig med hyfsat låg skatt pga att du studerar. Men medan du studerar så kan det vara bra att inte ta ut vare sig lön eller vinst från bolaget. Pga studiemedelsreglerna. Men tar du ut något så se till att du tar ut allt under ett och samma halvår, för då sker avräkning mot studiemedel enbart under just det halvåret. Nästa halvår får du fullt studiemedel igen, även om du tog ut 17 millar under föregående halvår. Visst är det knäppa studiemedelsregler, men så funkar dem. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-08-08 klockan 05:35 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|