Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Räkna ut vad man kan ta betalt (argument, referenser osv.)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-31, 20:24 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Standard Räkna ut vad man kan ta betalt (argument, referenser osv.)

Finns det något bra sätt att räkna ut vad man kan ta betalt för annonsplatser på en webbsida? Vad är vanligast nu för tiden, ta betalt per klick eller per annonsvisning?

Låt säga att målgruppen består av 15-44-åringar som är intresserad av TV-spel/dataspel. Vad kan man kräva för betalning för en stor annons på startsidan (och undersidor?)? Finns det något underlag att gå efter som man kan ha som argument för att verkligen kunna kräva summan som anses vara vettig?

Låt säga att man har 1000 unika besökare per dag. Vad kan man tänkas ta betalt då? Eller låt säga att man har 10 000 unika besökare per dag, blir det då samma belopp som för 1000 unika besökare fast gånger 10?

Vill gärna ha källor/referenser som visar vad som är normalt i betalning (som man kan hänvisa till).
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 11:07 #2
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar

Reg.datum: Aug 2009
Jag skulle rekommendera att du tar betalt per visning då du har absolut 0 risk från din sida.
Om du tar betalt per klick måste du se till att folk faktiskt klickar på annonserna och det ska inte vara ditt jobb.

Stor annons = mer betalt.
Kolla runt på liknande sidor och se vad de tar för priser. Vanligtvis så tar stora siter helt sjuka priser men efter förhandling går de ner i pris rejält. Mellan 3-10 sek CPM skulle jag säga att du kan ta om man ska vara lite realistisk.

Som sagt, kolla runt på andra liknande siter och se hur de gör.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 13:46 #3
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Mellan 3-10 sek CPM skulle jag säga att du kan ta om man ska vara lite realistisk.
Varför just 3-10 sek? Är det generell summa för vilken sida som helst eller har du utgått från webbsidor ned samma målgrupp?

Hur mycket påverkar storlek och placering? Finns det några referenser att utgå efter eller ska man även där kika på konkurrerande sidor?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-02, 14:19 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Jag skulle rekommendera att du tar betalt per visning då du har absolut 0 risk från din sida.
Om du tar betalt per klick måste du se till att folk faktiskt klickar på annonserna och det ska inte vara ditt jobb.

Stor annons = mer betalt.
Kolla runt på liknande sidor och se vad de tar för priser. Vanligtvis så tar stora siter helt sjuka priser men efter förhandling går de ner i pris rejält. Mellan 3-10 sek CPM skulle jag säga att du kan ta om man ska vara lite realistisk.

Som sagt, kolla runt på andra liknande siter och se hur de gör.
Vill man ha återkommande annonsörer så ska man se till att göra dessa nöjda. Det innebär att man faktiskt ska sända trafik i den mån det går och jag tycker absolut inte att det är något fel att ge både grafiska och placeringsmässiga riktlinjer till annonsören.

Får inte annonsören önskat resultat så kan du glömma att denne fortsätter (Jo, jag vet att det finns vissa som gör det ändå).

Men att ha klickbaserad ersättning är inte bra då den bara mäter en liten, liten del av interaktionen med potentiella kunder. Visst beror det på typen av verksamhet och vad målet med kampanjen är, men generellt sett säger jag att CPM är mycket bättre. Då får du betalt för den exponering du levererar och annonsören betalar både för varumärkesbyggande som direktsäljande aktiviteter.

Desto mer nischad sida, dvs. smalare och hur segmenterad din målgrupp är desto högre CPM-pris kan du begära. Jag har en inom en kategori och där ligger en annonsör nu för 12 KR/CPM inom samma kategori. Det är helt OK CPM för sidan.

Jag tycker nog du kan börja omkring 10 kr/CPM och visa annonsören hur mycket det beräknas bli på en månad. Sen beror också CPM-priset på vilken typ av sida det är. Exempelvis forum har ju enormt många sidvisningar men sällan bra kvalité på trafiken..

Sammanfattningsvis: Det är svårt att ge konkreta beräkningsmetoder för hur mycket du ska ta betalt. Det bygger mycket på erfarenhet och självklart hur duktig du är på att sälja in det.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017