FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har på kort tid fått ett fåtal nya likes på en Facebooksida, det i sig är inget underligt. Men det underliga är att personerna har (vad jag misstänker är) indiska namn, bilder som inte stämmer med könet (person A säger sig vara man, men har en kvinna på bilden, person B är kvinna men har en man på bilden, etc, etc), och personerna har bara ett fåtal vänner.
Den mest underliga like:n är dock man, med en man på bilden, och ett namn som faktiskt verkar vara en riktig person - trots att youtube-klippet jag hittade med personen inte alls stämmer med bilden på Facebook. Och han gillar _bara_ min sida. Ingen av de nya personerna har gillat någon bild eller skrivit någon kommentar, så att det skulle vara spammare verkar inte riktigt rätt. Är det någon annan som varit med om samma sak? Vad kan det här bero på? Jag menar, det verkar väldigt osannolikt att indier(?) skulle hitta och gilla en svensk som pysslar med experimentell musik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Någon har köpt likes till din sida. Det krävs inte administrativa rättigheter eller något för att göra detta, utan enbart URL till din sida.
Ingen stor kostnad för den delen heller, du kan få 1500 likes för runt 50:- Det du upplever är alltså bots, falska konton skapade för att gilla din (och säkert många andras) sidor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Det är detta fenomen som jag tror kommer få många att totalt ignorera likes, alternativt få FB att vidta någon form av åtgärd. FB svämmas över av dessa falska likes. Som sagt kan man köpa dessa nästan gratis.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har själv ignorerat likes redan från första början. Det är en kul grej men helt betydelselöst.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Idén som sig är väl rätt trevlig. Man visar att man gillar en artist, en produkt, en service, ett statement eller vad det nu rör sig om, men som sagt blir det hela väldigt meningslöst när det manipuleras. Har man lite vana (och intresse) är det dock kanska enkelt att se vilka som har onaturligt många (eller konstiga) likes. En rätt belysande och färsk artikel: 1. BBC får 3000 likes för ett ickeexisterande bagel-företag för bara 10 dollar: http://www.nbr.co.nz/opinion/bbcs-fa...facebook-likes
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Dessa indier som spammar.....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fast varför vill någon ge mig ett fåtal nya likes som ändå inte gör något? Det verkar väldigt underligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har hänt oss också. Två stycken indiska tjejer. Fast det ser ut som riktiga profiler med många bilder, uppdateringar osv. Har också undrat vad det kan vara för något...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
På det stora hela tror jag att FB är på väg utför. Sakta men säkert. *hoppas*
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Byrån jag jobbar på har fått en del asiater som gillar oss. Vi kom fram till att det finns en artist där nere som heter nästan likadant och att det antagligen beror på det. Kan det vara något sånt du råkat ut för? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|