FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, vad är rimligt att utkräva för dröjsmålsränta. Skrev "Dröjsmålsränta enligt lag" på senaste fakturan, och fick sedan in pengarna 1 vecka för sent. Vad kan jag lägga på i förseningsavgift på nästa faktura? 2% ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
någon som vet vad gällande referensränta ligger på?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Referensräntan är f.n. 2%. Enl. Räntelagen får du lägga på 8 procentenheter - d.v.s. 10% ränta per år.
http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och...skonto-tabell/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Förseningsavgift" får du inte ta ut, men däremot "påminnelseavgift" om du har skrivit in det i avtalet med kunden. Påminnelseavgiften kan vara maximalt 50 kr enligt lagen. Den är momsfri då den är en finansiell tjänst liksom dröjsmålsräntan. Du får endast ta ut påminnelseavgift en gång.
Men i detta fall så tolkar jag det som du har fått betalt men en vecka för sent, då får du inte ta ut påminnelseavgift alls. men däremot dröjsmålsränta. Om du har haft en faktura på 100 000 kr inkl moms så betyder det att du kan ta ut en dröjsmålsränta på 132,46 kr för en veckas försening. Om du har mindre än 100 kr att ta ut i ränta skulle jag definitivt strunta i det. Det retar bara upp din kund och är det ett konsultuppdrag så kan jag nästan lova att du förlorar uppdraget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För en påminnelse får du ta ut den påminnelseavgift du avtalat. Vanligen håller man sig till de 50 kr som är momsfria; men det går att avtala om högre belopp, men då blir det momsgrundande också
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
TS har redan fått betalt så han får givetvis inte skicka ut en påminnelse efter att han fått betalt. Men kunden betalade sent med en vecka så dröjsmålsränta får han ta ut om han vill.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|