FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej WN!
Tänkte ha några windows vpser på en dedikerad server, och har lite frågor ang det. Tänkte först ta Windows 2008 Datacenter då man kan göra hur många virtuella servrar som helst, men såg sedan lite andra möjligheter för att sänka priserna. Om jag tar Xen, är det då gratis att ha windows vpserna? (Windows-licensen) Om jag tar windows 2008 Standard, hur får jag då tag på licenser till windows vpserna? Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Windows-licensen blir aldrig någonsin gratis, oavsett vilken hypervisor du använder.
Licensmodellen för Windows Server 2008 R2 ser ut enl. följande: Standard: 1 fysisk + 1 virtuell Enterprise: 1 fysisk + 4 virtuella Datacenter: 2 fysiska CPU:er och obegränsat antal virtuella servrar Om du använder XenServer så kan du installera en virtuell server med Standard eller fyra om du väljer Enterprise, t.ex. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du får alltså köra fyra virtuella på varje enterprise. Den femte licensen får bara användas för att managera de övriga fyra instanserna, du får alltså inte sätta upp fem webbservrar på en enterpriselicens.
Tänk även på att du får andra regler som gäller om du ska ha failover i ett kluster. Du får bara göra en failover var 180e dag om du inte har en licens per klusternod. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Så om jag fattat det rätt så, om jag väljer Datacenter, får jag göra obegränsat med virtuella servrar men måste köpa licens åt varje?
Om jag väljer XenServer, måste jag fortfarande köpa licens åt varje virtuell server som skapas? Vart köper jag windows-licenser? Tack för svar! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Självklart måste du köpa Windows-licenser om du använder XenServer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Windows licenser kan du köpa på Dustin.se, de har alla möjliga volymlicenser också men man får ringa dem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej!
Tack för svar! :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du driver webbhotell eller liknande så måste du SPLA licenser från Microsoft. Dessa kan du inte köpa från t ex Dustin utan du måste ha ett speciellt avtal med någon av MS SPLA partners, t ex software spectrum.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Helt korrekt lazat.
I mitt resonemang förutsatte jag helt att servrarna ska användas helt internt i företaget. Ska servrarna hyras ut är det SPLA som gäller. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|