FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag håller på att konstruera en webshop. Hur ska man göra med databasen som hanterar ordrar? Det jag inte riktigt förstår är hur jag ska göra med tabellen "order". Antalet db-fält i tabellen kan ju inte vara statisk då en köper kanske 2 varor, medans den andra kanske köper 22 varor. Hur ska man lösa det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du måste ha en tabell som innehåller dina produkter där alla har sitt egna produktId och sedan en tabell som heter kund, och order har 3 fält, orderid, kundid och produktid.
orderid är index i Order tabellen, och för varje produkt en kund köper så läggs det till en rad i databasen. Exempel Kod:
#kundTable - id - namn - andra parameterar som man msåte ha som adress m.m #produktTable - id - produktnamn - produktbeskrivning - andra parameterar som är bra att ha #orderTable - id - kundid - produktid - date kundid 2, jag köper produkterna med id 2, 3 och 4 nisse köper endast produkterna 2 och 4, då kommer raderna se ut såhär: Kod:
id kundid produktid date ------------------------------------------------------------- 1 1 2 2012-05-30 2 1 3 2012-05-30 3 1 4 2012-05-30 4 2 2 2012-05-30 5 2 4 2012-05-30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Lite för simpelt där. Om man ändrar pris på en produkt så ändras det i orderhistoriken vilket det inte bör göra. Så en orderProduktTable bör finnas med pris (kan också förekomma rabatter) samt antal. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan också tänka i formen orderhuvud och orderrader.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Båda, tack för era svar, det hjälper mig en bra bit på väg.
En kompletteringsfråga... Lucas, med ditt exempel så har varje specifikt exempel ett order-id. Varje beställd produkt är en ny order. Är det vanligt att det ser ut så, eller är det vanligare att man samlar alla produkter till en order, som får ett order-id? Det jag funderar på är hur man presenterar det smidigast mot kund, och admin. Säg att tio kunder köper tre saker var, så känns det mycket att visa 30 ordrar när det i själva verket är 10... Är jag ute och cyklar eller har du någon lösning på det också? DigiArt. Jag hänger nog inte riktigt med på vad du menar. Jag hoppas att du har tid och lust att förklara för mig lite närmre ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Men i stora drag, det som ska öka på antalet rader i order tabellen är antalet produkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
När jag knappat webshop så har jag gjort en databaslayout ungefär som på nedan URL:
http://files.spacedump.se/webshopdb.png Jag tycker det blir ganska smidigt så. Den bör även förklara sig ganska bra själv hoppas jag. ![]() //Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Så med andra ord saknar du orderraderid på tbl_order. du kan använda tbl_orderrader.id till tbl_order.orderraderid eller liknande men du måste ändå ha ett id fält som är primary key på tbl_order för att fortfarande kunna sortera alla ordrar och kunna plocka ut första 100 beställningarna etc. så jag hade satt dit orderraderid som refererar till tbl_orderrader.id |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Den är numer korrigerad. //Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Priset ska gärna vara exkl moms. För din egen skull kan det vara bra att ha en kolumn för inköpspris så du kan räkna förtjänst. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|