FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om jag har nu får en stor summa donationer för min privata sida, måste jag då betala skatt på det?
finns det någon minimigräns? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är en inkomst, så om det handlar om större pengar ska du i regel ta upp det själv på inkomstdeklarationen.
Är dock inget som skatteverket vet något om utan ditt personliga ansvar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
Beroende på vilket sätt du får donationen borde den dock i vissa fall vara skattefritt, eftersom det inte finns någon gåvoskatt i Sverige. Eller vad säger ni andra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gåvoskatten är ju borttagen i Sverige så det ska inte vara någon skatt på "donationer" (som då är rena gåvor). MEN då gäller det att det inte finns någon som helst motprestation. Ingen. Nada. Noll!
Folk donerar väl till din sida för att du ska fortsätta driva den och skriva inlägg eller vad det nu är för sida. Där har vi en motprestation och då ska det beskattas. Vad jag förstår är det väldigt svårt att få skatteverket att hålla med om att det är gåvor utan motprestation. Det här har diskuterats tidigare: http://www.wn.se/t6485.html Såhär har jag förstått det i alla fall. Rätta mig gärna någon ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
SKV lär tycka att det ska beskattas, även om vanligt vettigt folk skulle anse det som en gåva.
Handlar det om mycket pengar låt dom inte passera Sverige via överföringar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vettigt folk anser nog snarare att det INTE är en gåva om man utför ett arbete och sedan tar emot pengar för att kompensera för nedlagd tid. Skatteverket lär aldrig ha en annan uppfattning i den frågan, annars blir det ett ganska enkelt sätt att smita undan skatt trots att man bedriver näringsverksamhet i mindre skala.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Definitionsmässigt kan man inte få donationer för sin webbsida.
Endera får man donationer/gåvor (dvs utan motprestation) eller så får man betalt för något och då är det inkomst. Bedriver man en näringsverksamhet så är är man bokföringsskyldig från en intäkt på 100 kr per år. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-05-17 klockan 07:48 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|