FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Kan en företagskund efter det att jobbet är slutfört och godkänt samt gått online skarpt bestrida en faktura? Jobbet är gjort exakt enligt beställning. Enda skillnaden är att kunden hellre vill ha siten på sin egen hosting än vår och vill inte betala förrän den är flyttad och vi går inte med på detta förrän fakturan är betald men utöver det har vi inga krav angående kompensation för flytten. Det var inget vi kom överrens om i början att det skulle ingå i jobbet, att siten skulle finnas på deras hosting. Att tilläggas bör att kunden har mycket dålig kreditvärdighet (1:a) och det verkar som om han använder detta för att få tillgång till koden för att sedan inte betala. Har vi möjlighet att neka kunden tillgång till koden tills dess att fakturan är betald? Vad hade ni gjort? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det i beställningen skrivet att det skall ligga på hans hosting?
Isåfall har ni ju inte fullföljt och då kan han såklart bestrida och ha belägg för det. Om inte, ja, då ska han såklart göra rätt för sig innan ni flyttar grejjorna. //Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
I avtalet vi har står det inte specifikt men i emailkonversationer vi haft samt diskussioner vid möten framgår det tydligt att det ska vara på vår server.
Att tilläggas bör att kunden började bete sig konstigt och vi då föreslog att kunden kanske hellre föredrar att ha siten på egen server. Vi nekade dock inte kunden att ha siten på vår server utan vi föreslog detta och han accepterade. I ursprungsbeställningen var med andra ord förutsättningen att siten skulle finnas på vår hosting och vi har inte nekat kunden att ha siten på vår hosting, bara föreslagit att det kanske är bättre om den är på hans eftersom vi inte kommer jobba mer med honom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vill inte stänga ner siten eftersom en tredje part är beroende av siten, dvs kundens kund. Jag har klartgjort att tills dess att fakturan förfaller kommer siten ligga online och han har full tillgång till admin för att göra ändringar som behövs
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Finns det ett skriftligt avtal?
Om inte så kanske det är dags att stänga ner webbplatsen i väntan på betalning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, han har inte rätt att bestrida fakturan så ni gjort precis som ni skulle.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag hade gjort som så att, om kunden inte har betalat inom 30 dagar från det att jag skickat ut fakturan, så skulle jag ha snällt, men bestämt bett honom att betala innan han får några filer, annars kommer sidan att gå offline inom 14 dagar.
PS. kunden har inga som helst rättigheter att få några filer av dig överhuvudtaget, om inte det har avtalats vill säga.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Nja, att jag skulle ge honom ytterligare 14 dagar är inte okej för min del. Det började strula direkt när jag skickat fakturan så han är medveten om att siten går ner dagen efter fakturan förfaller, jag tycker 25 dagars förvarning är länge nog.
Man kan ju sparka sig själv där bak för att man inte tog en kreditupplysning men jag är den typen av person som tror gott om folk |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Påminnelse kan du skicka dagen efter förfallodatum, men du har bara rätt att lägga på en påminnelseavgift om max 50 kr (momsfri upp till 50 kr då det är en finansiell tjänst) om du har ett avtal med kunden om att du får ta ut påminnelseavgift. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-04-13 klockan 23:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det går alltid att bestrida fakturor. Även om de är 100 % korrekta och enligt avtal. Dock är det extremt korkat att göra på det viset, eftersom fordringsägaren (i det här fallet du) tvingas gå till tinget för att driva in skulden. Det kan bli ruggigt dyrt för den som förlorar.
Om det inte står specifikt i avtalet att du ska överlämna koden innan fullgjord betalning, så har du ingen skyldighet att göra det. Du har tvärtom skäl att inte göra det, pga kundens dåliga kreditvärdighet. Vad har kunden för argument till att han inte vill betala, innan koden lagts upp på hans hosting? Har han skäl att inte lita på dig? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|