FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Scenariot är att jag vill kunna göra en fullständig backup av en linux-burk och fullständig återställning från backup. Helst över nätverk (då det fungerar både lokalt och externt).
Någon som har gjort något liknande eller vet bra verktyg för detta (eller har tips på vidare läsning)? Vad jag i princip vill kunna göra är att om jag ska återställa från backup är att t.ex. lägga upp ett script på servern och köra den. I körningen så tankar den backupen, packar upp, bootar om -> klart och fullständigt återställt! Är det ens möjligt? Varför? För att jag vill kunna göra saker själv utan att vara beroende av andra (och för att lära mig). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du vill nog titta närmare på en rsync lösning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Mm, kände med det, men då kom jag på följande scenario:
Jag vill egentligen inte göra en backup av alla filer osv, utan egentligen bara listan över alla installerade paket och all konfiguration, som jag enkelt kan återställa till. All resterande data är ändå saker som måste göras backup på vid sidan om (då det är mer "färskvara" så som databaser etc). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vad som är viktigt för mig är att all info (inställda ftp-konton, portar, webbserverinställningar, konton in mysql osv osv) faktiskt går att göra backup på och enkelt återställa, sen alla paketen givetvis med. Faktiska filer till webbplatser, sql-dumpar etc gör jag en vanlig backup på (filkopiering/ftp) Har du något tips på bra ställe att läsa på om detta. Min googling gjorde mig bara mer förvirrad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Genom att skapa en sådan konfiguration och applicera den på din server är du säker på att servern har inställningar helt motsvarande dina instruktioner. Instruktionerna kan vara paket som ska vara installerade, lösenord till mjukvaror, portar som används etc. Lättast är nog att du väljer en av de lösningarna som finns: http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ement_software Och sedan går lite djupare på det med tutorials och/eller screencasts för att få funktionen rätt klar. Sen kan det nog vara bra att titta på flertalet av dom för att se med vilken av dom du kan få ut ditt enkla behov med minst problem.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Då kanske virtuella maskiner är mer lämpligt?
Du kan då gör en "gold image" med allt förinstallerat och rätt konfigurerat. Denna image kan då användas för att skapa hur många virtuella maskiner som helst, sen bara läsa in lämplig backup på filer/databas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tänkte med på det, men jag vill ha en lösning som fungerar bra på fysiska burkar såväl som virtuella.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ser ut som att jag har en del att gå igenom här ;-)
Tack för alla tips! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kolla om Mondo Rescue kan vara nåt för dig. Gjorde ett par backup images med det programmet för länge sen, men har dock aldrig testat att göra recovery.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|