Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Del av Filcentralen.se säljes ut

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-08, 06:43 #1
cloudboxie cloudboxie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2011
Medlem

Tool Del av Filcentralen.se säljes ut

Hejsan,

Jag säljer ut 10% av Filcentralen.se för 2500SEK
Filcentralen.se har fortfarande ungefär en månads utveckling till innan beta-release men är byggd på gedigen teknik som redan är installerad.
Det som är kvar är lite texter och lite php kodning för att koppla samman allt.

Filcentralen.se är en filsäljar site med potential att bli stor. Det är en marknadsplats för filer och digitala produkter för den svenska marknaden.

Sidan innehåller en unik Facebookfunktion som gör att alla produkter postas i en Facebookbutik direkt för viral spridning.
Även månadens gratisfil som man kan få om man Twittrar om Filcentralen (Skall även bygga ut denna funktion till Facebook wallpost för de som inte har Twitter)
Man kan sälja allt från design, fonter till musikfiler och dokument.
Filcentralen behåller 20% av försäljningsvärdet ytterliggare 10% går till ett - även det unikt - Affiliateprogram.

Besökarantalet just nu INNAN marknadsföring är upp till 40 unika i veckan med cirka en nyregistrering i veckan - Därav måste detta projekt genomföras omgående.

Teknik till sidan inköpt för cirka 25000SEK och många timmar använda på backend kodning redan.
Denna teknik är helt ny i Sverige enligt mina efterforskningar.

Priset är satt till 10% av värdet på den teknik som används för att vara rättvis. Inga krav på involvering. Det ni köper är ett avtal som ger er rätt till 10% av all vinst Filcentralen kan komma att generera.

Så besök sidan som den ser ut just nu och skicka gärna frågor i PM men jag tror jag har tagit upp allt här i inlägget.

Sifferlek :
Om man räknar med 100 Filsälj om dagen med snittpris på 50Kr har vi 20% av 5000Kr - Vilket ger oss 1000Kr. 30 Dagars försäljning - 30 000. Din del blir då 3000Kr/Månad.

Vid flera intressenter kan jag be om bud eller välja den jag tror kan bidra med någon sorts kunskap till Filcentralen.
Alternativt kan jag välja att ta in två investerare men det är max - Helst av allt ville jag genomföra detta själv men behöver få loss lite pengar att vidareutveckla med.

Med vänliga hälsningar,
Joel
cloudboxie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-08, 08:02 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Vilket organisationsnummer?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-08, 09:15 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Hm, du söker en investering på 2500 kr utan krav på någon involvering? Varför inte bara låna pengarna av någon kompis, föräldrar, syskon etc.? Det är svårt att se varför man skulle vilja investera i ett projekt som inte kan få loss ett par tusenlappar.

Jag undrar precis som Kristian - vilket bolag investerar man i?
Oläst 2012-03-08, 11:51 #4
Medlem

Medlem

Har inte registrerat bolag ännu. Som sagt det är ingen "investering" så att säga - säljer loss lite av sidan för 10% av kostnaden - man kan säga att det i nuläget är om någon är intresserad till "Självkostnadspris"
Om det inte finns något intresse är det okej men möjligheter finns.

Som jag skrev tidigare slår det även högre om man kan/vill bidra till någon form av framgång men i nuläget finns inget krav på det.

Svarar gärna på intressenters frågor via PM.
Oläst 2012-03-08, 12:31 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ursäkta, men jag blir förvirrad. Hur kan du sälja en del av sidan om det inte är en investering? Säljer du en del av sidan så har du ingen rätt eller kontroll över det du har sålt.

Jag ser möjligheterna med sidan så det är ingen kritik mot projektet, jag är däremot inte alls på det klara över hur du hade tänkt dig denna affär.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-08, 15:06 #6
Medlem

Medlem

För att göra det lite klarare - Projektet behöver inte mer pengar i sig. Som sagt är all teknik/mallar/Server inköpt men Jag är lite i behov av pengar själv.
Jag vill inte sälja Filcentralen då det är värt mycket för mig - Kan däremot tänka mig att sälja bort 10% av rättigheterna till sidan. Den som köper det blir 10%-ig ägare av Filcentralen. Jag skriver ett ägaravtal berättigande till 10% av filcentralen. Dvs, procent av inkomster - och ägandeskap.

Sedan kör jag på som vanligt för att få klart sidan. Ett separat Paypalkonto sätts upp för användandet av sidan - Så jag kommer inte använda mitt privata.

När inkomsterna kommer kommer ett bolag registreras tillsammans och 10% av bolaget läggs till "investeraren/köparen"
Ser gäran att en eventuell intressent har kunskaper om bolagsägande etc. och vill svara på frågor om detta när det sker.
Kan grunder själv, men jag är kodare i botten och projektledande i övrigt.

/J
Oläst 2012-03-08, 21:20 #7

Det låter som ett svartprojekt i mina öron?.. Ska du kunna driva något sådant här på rätt sätt måste du ha ett bolag.

Du kan ju inte bara ta emot pengar på ett Paypal-konto ge bort 10% och leva loppan på resten..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-09, 05:15 #8
Medlem

Medlem

Hejsan Kristian,
Det var absolut inte mina intentioner heller.
Klart det skall bokföras och skattas som brukligt!

Min tanke var att starta som hobbyverksamhet men efter att ha läst på ytterliggare ser det ut som att jag måste starta någon form av firma att lägga det på - då det finns ett uppenbart vinstsyfte.

Sedan är det betalningen som delas på 70% Säljare - 20% Filcentralen och 10% Affiliate. Det måste skrivas T&C som förklarar vem som får vad av kakan.
Av allt som säljs måste det bokföras - Inte bara Filcentralens del.

Så av de 20% kan man då vidareutveckla och ta ut vinst.
Allt är ju beroende på hur stort det kan bli men det finns ett visst behov av denna tjänst - allt beror på marknadsföringen som blir på något sätt lite viral.

Tja, ett långt svar på kort fråga - Innan pengar kommer in och ut finns det ett företag att stå bakom så det blir inte fråga om svartprojekt.

Mvh
Oläst 2012-03-11, 11:53 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Börja med att bilda ett aktiebolag så kan du ta in delägare sen. Det gör det enklare för alla parter.

Det finns ingenting att investera i just nu och att du är i behov av 2 500 kr snabbt privat får tyvärr en del varningsklockor att ringa.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-11, 15:06 #10
Medlem

Medlem

Hejsan Jonny,
Tackar för tipset. Skall nog gå bra!
Nej det är väl rätt - det finns inget att investera i igentligen mer än en hemsida som inte har vart live ännu.
Är inte lätt för en kodare att slå sig in i entreprenörsbranchen men jag läser på och lär efterhand. Därav ville jag ta in lite mer kunskap i projektet vilket inte är fel om man vill lyckas.

Det finns en hel del som visat intresse i tjänsten så jag känner mig tacksam och nöjd över att ni ger mig kanonbra konstruktiv kritik och fingervisningar om hur jag bör göra för att lyckas.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017