Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skrämmande upptäckt över STOREBRORS övervakande.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-05, 01:28 #1
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Standard Skrämmande upptäckt över STOREBRORS övervakande.

Jag har nyss fått ett nytt intresse Film och Foto, Jag har under en tid brottats med problemer att fota små motiv typ produktbilder. Svårigheten har varit ljuset antingen är det för starkt eller så kommer det in från fel håll mm. Men för några dagar sen så fick jag höra talas om mini studios. Sagt och gjort så när jag kom hem sökte jag på mini studios och hittade PRYLEN jag inte visste att jag behövde förrän jag hittade den (behöver jag säga att jag beställde den OMG).
Här kommer nu det skrämmande eller möjligheten.
Nu helt plötsligt dyker det upp annonser med mini studios på var och varannan sida jag besöker.
Det är första gången jag upplever det så tydligt med vilken makt STOREBROR Google har över oss.
Bra eller dåligt?.... Är nog lite kluven där men vad tycker ni andra här om Googles övervakande över oss.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-05, 06:50 #2
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Är det Adsense-annonser? Annars är det nog något annat annonsnätverk som kör med Retargeting - funkar såhär: http://www.adroll.com/retargeting
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-05, 07:44 #3
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Om du tycker det är skrämmande, så ska du vet att en kompis var hemma hos mig, uppkopplad på mitt trådlösa, sökte och beställde resor till ett resemål med HANS dator, och nu har jag sett resor till det målet i 3 veckor på olika sidor med MIN dator.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-07, 13:55 #4
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
Om du tycker det är skrämmande, så ska du vet att en kompis var hemma hos mig, uppkopplad på mitt trådlösa, sökte och beställde resor till ett resemål med HANS dator, och nu har jag sett resor till det målet i 3 veckor på olika sidor med MIN dator.
Kan bli lite jobbigt för de som besöker div. dateingsidor när frun/mannen börjar få upp massa reklam för datingsiter
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-07, 14:09 #5
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Kan bli lite jobbigt för de som besöker div. dateingsidor när frun/mannen börjar få upp massa reklam för datingsiter
En bra utgångspunkt för att diskutera de problem man tydligen har i sin relation.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-05, 09:48 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag jobbar med "turism i Thailand på webben" och erbjuds nästan ENBART reklam beträffor resor till Thailand och boende här.

I mitt fall blir det således ganska missriktad reklam. ;-)
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-05, 09:58 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av MickeH Visa inlägg
Jag har nyss fått ett nytt intresse Film och Foto, Jag har under en tid brottats med problemer att fota små motiv typ produktbilder. Svårigheten har varit ljuset antingen är det för starkt eller så kommer det in från fel håll mm. Men för några dagar sen så fick jag höra talas om mini studios. Sagt och gjort så när jag kom hem sökte jag på mini studios och hittade PRYLEN jag inte visste att jag behövde förrän jag hittade den (behöver jag säga att jag beställde den OMG).
Här kommer nu det skrämmande eller möjligheten.
Nu helt plötsligt dyker det upp annonser med mini studios på var och varannan sida jag besöker.
Det är första gången jag upplever det så tydligt med vilken makt STOREBROR Google har över oss.
Bra eller dåligt?.... Är nog lite kluven där men vad tycker ni andra här om Googles övervakande över oss.
Finner det mest bara naturligt att de använder anonym information till att förbättra sin styrning av annonser. Om man är brydd av det kan man i Googles fall gå in och editera sina målgrupper på www.google.se/ads/preferences/. Du kan även låta bli att logga in och rensa cookies då och då.

Samma sorts målgrupps-hantering för annonser existerar väldigt brett på internet. De flesta nätverk för display-annonsering kör det till någon grad. Man registrerar ditt intresse för mini studios via visningen av en sida om mini-studios som är ansluten till nätverket och visar dig sedan annonser för detta även om nästa sida skulle vara en nyhets-tidning. Detta har existerat länge men bara inte uppmärksammats lika mycket då de haft betydligt mindre andel av dina sidvisningar.

För Googles del ser jag dock en del problem med det av andra anledningar. T ex att de ofta har tillgång till ditt namn, din mail och andra normalt sätt privata uppgifter. Nu har de ju också öppnat upp för att använda information från den ena tjänsten i den andra.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-05, 11:18 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Riktad marknadsföring har ju funnits länge. Men den börjar bli mer utbredd och allt bättre.

Jag blir just nu totalt bombad av annonser för hemmabio-anläggningar. Vilket så klart beror på att jag har sökt efter, och läst om, sådana. Personligen så tycker jag att det kan vara ganska bra. Jag föredrar att se annonser för sådant som jag är intresserad av, framför bindor och tamponger. Informationen som Google mfl har om mig är ju trots allt anonym. De vet bara att det finns "någon" med mina intressen och köpbeteenden. De har ingen aning om att det är jag.

Information som sådan, kan aldrig vara farlig. Det beror helt på hur den används och lagras. Men jag kan hålla med om att insamlandet av information, i kombination med senare tids lagstiftning (där företag kan begära ut användaruppgifter på specifika ip-nr) är lite oroväckande.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-07, 18:27 #9
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Det är väl läskigare det Facebook håller på med. En kompis sökte på någonting speciellt, surfade runt lite och nu helt plötsligt dyker det upp reklam på facebook som är inom den nischen. Troligtvis har en del av de sidor han besökt haft en gilla-knapp eller liknande som trackar ditt surfande för att kunna rikta reklam.

Folk måste sluta integrera facebook överallt!
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-07, 20:04 #10
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Det är väl läskigare det Facebook håller på med. En kompis sökte på någonting speciellt, surfade runt lite och nu helt plötsligt dyker det upp reklam på facebook som är inom den nischen. Troligtvis har en del av de sidor han besökt haft en gilla-knapp eller liknande som trackar ditt surfande för att kunna rikta reklam.

Folk måste sluta integrera facebook överallt!
Eller så tar man bort sitt facebook-konto. Och er som klagar på Google Ads. Det ska gå att ställa in om Google får spåra er eller inte.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017