FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Min första SSD var en Intel 40 GB. Den höll i ca 1,5 år.
Min andra SSD är/var en Intel (G2) 80 GB. Den har varit duglig i snart 1 år men... sedan i förrigår krashar datorn titt som tätt och vad jag kan urskilja beror det på SSDn. Datorn brukar stå på dygnet runt men nu kan jag knappt ha den igång 1 timme utan att den dör (BSOD). Intels SSD Toolkit ger blandade resultat vid full diagnostic scan. Ena gången failar den på read-testet och säger att jag ska kontakta återförsäljaren men startar jag om burken brukar det bli annat resultat. Då failar steg 2 av testet - data integrity scan - istället och med BSOD. Hur upplever ni stabiliteten med era SSDs? Har nån haft liknande problem? Känns lagom kul att ha samma problem med 2 diskar i rad... man undrar ju hur det blir på jobbdatorn i framtiden. Kanske är det här ett tecken på att man ska byta upp sig... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
SSD:erna har varit katastrofalt dåliga sedan start - oavsett tillverkare.
Jobbade i en datorbutik tidigare och jisses. Man fick ju nästan tillbaka alla man sålde! Mitt råd är nog att vänta nåt år till innan man byter till SSD. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har en 80GB från Intel, funkar skitbra, har väl haft den närmare 1.5år nu.
ALDRIG mer vanlig disk! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Inga problem än så länge
Intel X25-M G2 80GB i stationära datorn sedan 2009-09. Intel X25-M G2 160 GB i min slit och släng ACER sedan 2009-12. och en sony vaio med en 128gb ssd sedan 2010-11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Även jag kör med Intel X25-M G2 80GB. Den har fungerat utan problem sedan jag köpte den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Den enda SSD som kraschat för mig är en kina-ssd från kingspec, fick en ny på garantin utan problem.
Har SSD i tre andra burkar (Macbook Pro, Lenovo X301 och en stationär med en OCZ 80gb Vertex II) och där har det fungerat problemfritt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inga problem med SSD (en "disk" och ett pciexpresskort) men jag kör inte Intel. Jag har dock precis köpt en Intel så jag får väl se hur den fungerar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Köpte en av de första konsumentriktade SSD-diskarna våren 2008 och den sitter fortfarande i en gammal IBM Thinkpad utan problem (utöver mängden utrymme). Har även haft en Intel X-25 sedan 2009 utan några som helst problem. Och slutligen de fastlödda sdd-cellerna i Macbook Air i drygt ett halvår.
Hur är det med primärminnets storlek? Om OS:et ofta behöver swappa till disk lär livstiden förkortas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för alla svar. Det känns himla konstigt. Antingen har jag haft en jäkla otur eller så är det moderkortet som håller på att lägga av. Hur felsöker man det?
Testade att köra checkdisk på lagringsdisken (vanlig, mekanisk disk) också och även den är det fel på. Iofs är den gammal, men ändå. Nånting är inte som det ska. Det sitter 8 GB ram i burken så det borde inte swappas speciellt mycket. Har verkligen ingen lust att fixa en ny disk och allt vad det innebär men man har ju inget val... att gå tillbaka till en mekanisk disk, det finns inte på kartan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad för typ av SSD har du? jag vet att OCZ vertex har lite problem med drivarna.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|