FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har en idé om att göra en vägg med lite olika objekt, projektet vänder sig till sportintresserade män och kvinnor mellan 15-50 år. Hur ska man skapa en lite annorlunda modul på webbplatsen som fångar uppmärksamheten och bjudet in till nyfiket klickande? Jag har endast hittat ett sådant exempel och det är dessutom skapat i flash: Exempel: areXgranen punkt se(utan X) Hur kan man skapa något liknande utan flash, är Jquery rätt väg att gå? Tack för lite tips och idéer! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Visst går det göra något likande med jQuery/javascript, men jag tror tyvärr inte du kommer riktigt hela vägen fram med det när det gäller flyt och svarstider och då får man nog inte riktigt samma användarupplevelse.
Det finns dock väldigt många plugins till jQuery för att visa bilder och gallerier på ett snyggt sätt, men det där med zoomningen i ditt exempel är nog inte något man bör göra med jQuery. Du skulle nog kunna göra det i med WebGL, men då blir det betydligt mer avancerat och det har jag inte koll på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Något passande jQueryplugin känner jag dock inte till, men är du bra på javascript och har en del tid över borde det gå att bygga något minst lika snyggt. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Man kan klicka runt väldigt snabbt i det där exemplet och det tror jag är svårt att få till utan lagg med bara JS. Men jag är ingen JS-expert(speciellt inte när det gäller prestanda) och kan mycket väl ha fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Då är man ju dock helt beroende av webbläsarnas implementation av detta och det är ju inte helt standardiserat än och IE kan man ju glömma ett bra tag famöver. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vill man vara fräck får man göra vissa uppoffringar av gamla IE
![]() Man får se på sin målgrupp och fråga sig vilka det är. Är det stora företag får man gott supporta gamla IE ett tag till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Man missar de flesta vanliga användare om man inte supportar IE 7 & 8 som inte har stöd för HTML5 och CSS3. Folk är generellt sett extremt dåliga på att uppgradera och uppdatera programvara så de flesta sitter fortfarande med IE 8 som inte har stöd. Det är en för stor del av alla användare för att kunna välja bort den om det inte är en väldigt nishad sida som riktar sig emot målgrupper som använder andra webbläsare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|