FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad säger lagen om att bygga ett program som läser filer från ett stängt format?
Jag har kodat ett program som kan visa kartor från detta formatet. Givetvis måste användaren äga kartorna. Kan jag ta betalt för det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad är det för format det rör sig om?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det var en norrman som skrev ett program som knäckte DVD-kryperingen och han blev stämd, men jag vet inte hur det gick i rättegången. Om jag minns det rätt så blev han friad, men jag kan ha fel.
Sen beror det på vad du menar med stängt format? En fil är ju bara att läsa så om den int eär krypterad så är alla filformat "öppna" (eftersom de går att läsa), men mer eller mindre dåligt dokumenterade. Jag skulle inte oroa mig särskilt mycket för att göra ett program som läser det mest hemliga formatet. Mig veterligen är det varken olagligt att dekryptera eller skriva program som läser vilket format det vara månde. Däremot finns det ju patenterade och copyrights skyddade alster så man kan bryta mot såna regler. Har för mig att en del av ZIP-algoritmen är patenterad, så den får man inte kopiera rakt av.... Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-12 klockan 14:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
I Europa är det heller inte egentligen tillåtet med mjukvarupatent, inte heller i Sverige. Jag är osäker på om LZW någonsin var patenterat utanför USA. Senast redigerad av emilv den 2011-11-12 klockan 17:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Sen är det så att det finns lagar (tryckfrihetsförordningen och offentlighetsprincipen) som gör att man som svensk medborgare boende i Sverige har rätt att använda mycket av det material som produceras av myndigheter. Det som man inte får använda är sånt som skyddas i särskilda lagar. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-11-13 klockan 12:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
http://www.lantmateriet.se/templates...ge.aspx?id=498
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
TS fråga gällde inte kopierandet av själva kartorna utan om hans program som tolkar Lantmäteriets kartfiler är tillåtet, det ser jag inget problem med. Vad sen användarna av hans program gör är en annan sak.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|