FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är så att jag har gjort ett jobb åt en kund som jag fick kontakt med här på forumet. Jag har sökt personen flertalet gånger och blivit lovad att få betalt. Detta har tyvärr aldrig inträffat och jag bestämde mig för att ta andra vägar.
Tyvärr inser jag att jag är alldeles för liten för att använda något inkassoföretag, vad jag funnit kostar det från 1000 :- per år. Den obetalda faktura ligger på ca 1500. Har jag missat något inkassoföretag som gör engångsjobb eller kan jag gå tillväga på något annat sätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skit i inkasso, skicka det direkt till KFM.
Men en kreditupplysning kan vara värt innan för ens se möjligheten att få in pengarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Inkassobolagen gör inte något annat än att jaga din kund lite. Man anlitar dem för att spara tid, inte därför att de alltid lyckas driva in skulderna.
Har du redan lagt tid på att jaga personen, så behöver du inte ett inkassobolag. Det du bör göra i en sådan situation är istället, som Patrik säger, att skicka fordran till Kronofogden. Observera att fordran inte får vara tvistig om du skickar den Kronofogden. Om din kund alltså har vägrat betala, därför att han anser att han inte enligt lag är skyldig dig några pengar, så kan du inte skicka fordran till KFM. Då måste du istället ta det i tingsrätten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jepp, en ansökan om betalningsföreläggande hos KFM är det som gäller. Det kostar 300 kr
och denna avgift lägger du givetvis på kund inkl. ränta enl. räntelagen (f.n. 10% men använd KFM's räntekalkylator för att inte riskera att åka på ocker). Väljer du att ta verkställighet kostar detta ytterligare 600 tror jag men då knackar de på och lappar bil och grejer. Nu är det en mindre summa pengar så antagligen gör de en löne- utmätning på honom. Att du riskerar att betala 300-900 kr är inget du ska vara rädd för. Såna som han ska inte få fortsätta och en betalningsanmärkning är det minsta han förtjänar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
OT: Mjo så är det. Fast ibland kan det gå det fort om man är lite klantig (som jag). Jag fick en p-bot ett par veckor innan jag drog på semester och glömde att betala den. När jag kom hem från semestern hade jag en liten överraskning i brevlådan från KFM. Som tur var kom den samma dag som jag kom hem så jag hann rätta till allt innan det blev en anmärkning men jag fick en mindre prydlig förfrågan hos UC.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det beror vilket inkasso företag man väljer. Väljer man de stora så är det knappt något manuellt arbete de gör, skickar ut lite brev per automatik. Mindre byråer brukar ringar och jaga och kunderna betalar då oftare!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
För 1500 är det inte värt att jobba med inkassobolag för en enstaka skuld. Har du 100 kunder av 1000 som inte betalar 1500 var så är det absolut läge för inkasso.
Men är fodran tvistig på det viset att kunden hört av sig och sagt att jobbet/varan inte uppfyller hans förväntningar så är dörren till KFM stängd. Skicka ett nytt brev och säg tydligt att du drar det till KFM om han inte betalar inom typ 14 dar, sen släpp det till KFM. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jepp. Hela min post förutsatte att det inte är en tvistig faktura på något sätt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja fakturan är helt utan tvist. Han har bara inte betalat trotts löften. Tack för alla svar, har bett om kreditupplysning och förberett ansökan hos kronofogden. Vi får se hur detta går.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Du får köra din egna inkasso, men läs på vad lagen säger. Du kan inte skicka något direkt till KFM utan att sicka ett antal varningsbrev. Inkassobolag är oftast större skurkar 1% klubbarna är.
Citat:
Senast redigerad av klein den 2011-09-28 klockan 09:03 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|