FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle vilja att sidan kände av om en mobil besökte den vanliga websidan och skickade till en mobil version. Finns det något script?
Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du tänker på smartphones med inbyggd webbläsare så kan du använda dig av media-queries. Detta är en del av "responsive webdesign", googla det så hittar du allt du behöver.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan ju i valfritt script-språk redirecta baserat på user-agent.
Jag googlade på mobile browser redirection and detection, testa det med, fick upp 1 kommersiellt alternativ - men har inga erfarenheter från det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör MVC3MobileDetect från 51degrees samt avkänning för Android i user agent.
Med MVC3MobilDetect får man upp en extension(?) till Request.Browser som heter IsMobileDevice (bool). Sedan kan man göra hur man vill. I MVC kan man använda en annan vy eller så kan man göra en redirect till en annan url (vilket jag gjort). Kolla hur de gör på idg.se. Lite så har även jag gjort. Edit - kolla även här: http://detectmobilebrowsers.com/ Senast redigerad av allstars den 2011-09-26 klockan 08:40 Anledning: hittade mer info |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
http://detectmobilebrowsers.com/
Gratis alternativ som funkar bra, rensa regexp-mönstrena en del om du tror att du bara täcker upp smartphones. Oftast är det en stor nackdel att försöka anpassa en full webbsajt för mobil med bara CSS. Dels får du tafatt stöd om du inte spenderar stor energi på de olika webbläsarnas egenheter men största nackdelen är enligt mig att man gör bäst i att anpassa även innehåll för telefoner, precis som en iphone-app allt som oftast bör göras om rätt ordentligt för att bli en lika bra ipad-app.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Stort tack för alla tips!
|
|||
![]() |
![]() |