FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hejsan,
jag vet att bankperonal har rätt att fråga mig om jag gör en insättning på mer än 5000 kr. Men nu när jag ska betala för en kurs jag ska börja på, som vill att jag sätter in pengar på skolans PG, har bankpersonalen rätt att fråga vart perngarna kommer ifrån? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Japp. De måste fråga och du måste svara. Beroende på svaret så kan de också neka dig att sätta in pengar. Om pengarna går till AlQuaida eller bara skattefusk så ka du åka dit på det också.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag betalar regelbundet ganska stora summor (>[€|$]10K) till olika företag runt om i världen. Ingen har någonsin frågat något.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Iofs, men de pengar jag får från utlandet skulle kunna vara svarta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Välkommen till den statliga maffians övervakning, 2011 då man inte ens får köpa bussbiljetter med oregistrerade kontantkort för att förhindra penningtvätt :P
Vill du vara skyddad får du hitta en liten fin bank i något fint land ![]() Jag undrar dock hur mycket information som skickas om börshandel, tanke på att bara jag kan göra 200-500 köp/sälj per dag i råvaror, valutor & index. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Enligt mitt bankkontor så är det 15000 som är gräns vid insättning på eget konto. Lagen (Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism) är däremot inte alls överens med varken banken eller sig själv. Rörigare och mer kryptisk lag får man leta efter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har satt in upp till 9000 på mitt konto utan frågor (Nordea).
När man ska växla pengar på Forex frågar de däremot alltid om man kommer med kontanter och ska växla. Det är som sagt åtgärder emot penningtvätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Forex i sin tur har redovisat 0 misstänkta fall
![]() Det hela verkar vara en tandlös lag. Lagstiftaren verkar inte ha tagit hänsyn till att den som tjänar pengar på tex trafficking inte nödvändigtvis berättar det då bankpersonalen frågar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|