FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har nu råkat ut för att någon har ändrat min privata folkbokföringsadress hos skatteverket. Den nya adressen låg i Täby medan jag bor i Vallentuna.
Jag fick telefon i måndags från en äldre herre som undrade varför han får min post fast med hans adress. Jag ringde omedelbart folkbokföringen hos skatteverket (0771-567567) och kollade så de inte hade skrivit fel personnummer på en flyttanmälan, men det visade sig att de hade fått in en korrekt ifylld flyttanmälan som var undertecknad. Jag åkte omedelbart och hämtade min post och sen raka spåret till polisen för polisanmälan. Det visade sig att anmälan skickats in till skatteverket den 20:e augusti och att ändringen gjordes 25 augusti hos skatteverket, jag upptäckte det först den 19:e september, när den äldre herren ringde mig, och idag den 23 september är den felaktiga flyttanmälan annullerad och min riktiga adress återställd. Den 24:e september har det skickats ett "säkerhetsbrev" till min nuvarande adress, men det har jag aldrig fått. Handläggaren på skatteverket berättade att de fått in 35 rapporter om falska adressändringar enbart i augusti. Min uppmaning till alla som läser detta är att regelbundet kolla upp att du har rätt uppgifter i folkbokföringen hos skatteverket för det tar lång tid att upptäcka annars. Har du också råkat ut för olovlig flyttanmälan så polisanmäl direkt, detta är ett väl organiserat brott och kan orsaka dig riktigt tråkiga bekymmer. Hur detta har kunnat genomföras och varför vet jag inte i dagsläget, kan bara spekulera. Men polisen Sollentuna beslutade att inleda förundersökning omedelbart. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-09-23 klockan 10:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tips är att du skaffar Ratsits självbevakning, typ 200 kr/år så får du varningsmail om något ändras.
Vanligt trick är att adressändra och sedan ta över lagfarten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Sök på ditt födelsedatum + namn här:
http://www.upplysning.se/ Sen tar du URLen och fixar ett simpelt PHP-script som körs på cron som går igenom källkoden och kollar efter tex din gatuadress, finns den inte så skickar scriptet ett mail till dig. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
MinUC har nån bevakningstjänst man kan använda.
https://www.minuc.se/ Så här fungerar Min Bevakning: Tjänsten är ett abonnemang som gäller för ett år. Under det året kan du när som helst logga in på www.minUC.se och se din aktuella kreditupplysning. Förändras någon uppgift i din upplysning får du besked om det via e-post och/eller sms. Pris: 295 kr/år. Efter att själv ha drabbats av en grov urkundsförfalskning för något år sedan, så kan jag rekommendera att använda en sådan tjänst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Släppar inte ratsit och diverse liknande tjänster efter med några månader?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ratsit var ett dygn efter skatteverket, så det tycker jag är acceptabelt. Har också deras självbevakning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Man tycker att myndigheterna bör täppa till den här säkerhetshålet, att man måste använda E legitimation eller vanlig ID Handling för att det skall gå i genom. Vet själv hur byråkratisk polisen är, har man stöld anmält ett pass, och hittat passet, så får man inte använda det gamla passet som ID Handling, utan måste blanda in släkt eller värsta fall arbetsgivare för att få ut id handling.
Men att göra flyttanmälningar utan någon form ID Kontroll, åtminstone bör man själv få sätta en flagga vilken säkerhet som man vill ha hos myndigheterna. Skälen kan vara många att kapa någons post, alltifrån att kommer över kreditkort till lagfart. Citat:
Senast redigerad av klein den 2011-09-24 klockan 11:28 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Enda sättet att upphäva konkursen är att överklaga tingsrättens beslut till Svea hovrätt. Been there, done that. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Det ÄR sjukt lätt och det ÄR sjukt läskigt. Beslutsfattarna sitter och rullar tummarna.
Det är faktiskt så pass läskigt att jag sitter hoppas att någon skickar ett brev till tingsrätten i Vänersborg i Viktors Mullers namn och försätter SAAB i KK. Då kanske nån beslutsfattare öppnar ögonen för problemet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|