FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Det kan hända att jag startade en liknande tråd förut, men det var rätt så längesen i så fall så jag börjar om på nytt nu när jag är mer taggad än någonsin.
Det är så att jag har bestämt mig för att nu ska jag lära mig PHP! Det verkar vara ett riktigt kul programmeringsspråk att kunna och även användbart, varje dag händer det ju att man ångrar att man inte redan kan det. Dock så är jag ju rätt ung så jag är väl ändå ute i rätt god tid ![]() Det enda problemet jag stött på är att hitta hjälpmedel för att lära mig PHP. Visst skulle många skriva PHP.net, men det är ju mycket enklare att lära sig PHP om man har möjlighet att göra det på Svenska och via en bok/hemsida som är bra på att förklara. Vad använde ni när ni lärde er PHP? Sedan undrar jag också rent praktiskt om det inte är näst intill obligatoriskt att lära sig MYSQL i samband med att man lär sig PHP? T.ex om jag vill göra ett inloggningssystem, en gästbok eller liknande så används ju databaser. Tacksam för svar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tog med "PHP for dummies" på svenska på semestern ... mycket bra för nybörjare. Tror det ligger hemma någonstans och skräpar idag. Kan du ingen programmering, så är det bra att börja sig någon grund.
Dock hade jag också redan någon erfarenhet från t.ex. Java, C++, Pascal, Modula, Smalltalk och några till, så jag ville bara kolla på syntaxen lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Håller själv på att lära mig php, men har kodat C# en hel del tidigare och använder främst w3schools som syntaxreferens.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Den bästa källan för kunskap är givetvis php.net. http://www.phpportalen.net/school.php duger med.
Bästa är nog ändå att studera andras kod och försöka förstå hur den är uppbyggd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För den lite slöare studenten finns även Lynda.com's videoutbildning för PHP.
Finns för nybörjare och för fortsättning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle vilja rekommendera denna bok till dig http://www.bokus.com/bok/97891636080...programmering/
Väldigt bra book! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Har du själv läst den? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har själv läst den boken och jag tycker inte att den är så värst bra, anledningen är att den varken förklarade så jättebra eller att exemplen var något man hade riktig nytta av senare i "real life" så att säga. Sen så är den rejääält gammal.. Slängde ut min kopia bara för några månader sedan, hade jag vetat att någon ville ha den så hade jag kunnat få några kr för den
![]() EDIT: Rekommenderar denna sida starkt! Senast redigerad av jayzee den 2011-09-16 klockan 13:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Förutsatt att man har allmänna programmeringskunskaper och förståelse för http så är ju php.net oslagbart den bästa hemsidan.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|