FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag behöver övertyga en stor ideell organisation om att de skall skapa ett API. Men jag behöver argument för (och även emot). Har googlat utan att hitta något. Men det känns som om det är någonting som någon annan redan tänkt igenom.
Någon som har en lista med argument i bakfickan, eller bara kan hjälpa mig att googla? Tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Svårt att komma med argument om man inte vet vad för API det gäller
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
En trevlig läsning om argument för ett API:
http://www.pragmaticmarketing.com/pu...-as-a-strategy |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad skall API:et göra?
Har du motiveringar för att göra detta? Pro/Con? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Kan inte annat än hålla med övriga. Vet man inget om datan, verksamhetens intressen osv osv så kan man bara gissa sig till argument. Äger de datan? Får de publicera datan fritt? Har de något egenintresse av att sprida den? Är den lätt använd? Är det för internt användande? Riskerar det att prestandabelasta dom hårt?
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Just det här gäller ett bokningssystem. Organisationen har ett webbaserat bokningssystem. Nu vill de skapa en app. Men ett API är mycket bättre, för då kan medlemmarna i organisationen själva skapa appar (det finns redan några som gjort det, genom att skrapa den vanliga bokningssidan).
Organisationen är bland annat oroliga över att tappa kontrollen och hur kvalitén på apparna kommer att bli. Hur skall jag övertyga dem om den sanna och rätta vägen?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men också tydliga riktlinjer om vem som har gjort appen, och att t.ex organisationen bara bistår med data medens apptillverkaren är ansvarig för sin sida. Så inte organisationen får arga bred/telesamtal från användare som inte förstår sig på appen. Företagen vill inte ha extra supportarbete. Förtydliganden vem som står bakom produkten och vem som står bakom flödet/datat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
För att mildra oron om dåliga appar skulle man kunna ha ett API där utvecklaren måste godkännas för att få tillgång, ex nyckel. Ge en dev-nyckel mot en testserver under utvecklingsfasen, utvärdera appen och lämna sen ut en riktig nyckel om företaget godkänner appen. Iofs eventuellt bökig process, men en vattentät lösning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett argument mot att bygga ett publikt API är att kostnaden kan stiga ganska rejält om ni vill ha bakåtkompatibilitet (och det vill man). Det är en grej som många nog inte tänker på förens man hamnat i en sits där man ska ta hand om ett befintligt API.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Låter som om ni skulle möta återförsäljaren i att göra en app, kanske en white-label-app som jobbar mot ett API men där återförsäljaren kan branda appen till sin.
Då slår ni två flugor i en smäll, den ursprungliga leverantören får sin kontroll, och återförsäljarna kan profilera sig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|