FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en kund som verkar bli lurad av ett webbhotell(B). Han har köpt ett domännamn tidigare via ytterligare ett webbhotell(A) men flyttat över domännamnet till webbhotell-B.
Nu vägrar webbhotell-B att ge honom hans auktoriseringkod utan att han ger dem en summa med pengar. Det hela låter som utpressning. Går det på något som helst sätt att få loss domännamnet från dem utan att gå den rättsliga vägen? Han har papper och allt på att han ursprungligen köpt namnet. ---------------------------------------------------------------- http://hemsideportalen.se - Köp hemsida och SEO |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vilken toppdomän gäller det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
- Vad menar du med "papper och allt" - har ownertransfer/ägarbyte av domänen skett, så att din kund står som innehavare av domänen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min kund är den som skapade domännamnet och har hela tiden stått som ägare. Han gav ut auktoriseringskoderna till ett webbhotell(som jag inte ska nämna namn på). Detta webbhotell är nu den som förvaltar webbhotellet. Kunden vill ha auktoriseringskoderna av detta webbhotell men de vägrar. Vilket gör att han äger ett domännamn(med företagshemsida) men kan inte flytta sin egen domän. Han kan inte heller göra något jobb på sidan för webbhotellet vägrar ge ut koder och kräver pengar för ge ut.
Men vem vet om han får koderna då så frågan är om det går att få loss domännamnet utan koden från dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Står kunden som ägare av domänen i whois? PM:a gärna vilken domän det gäller för bättre svar.
Har han en skuld till webbhotellet?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ifall det är så att allt står rätt till i övrigt, det vill säga att han har betalat sina fakturor, så tycker jag gott och väl du kan hänga ut webbhotellet för så beter man sig inte. Kanske kan få dem att skärpa sig framöver om inte annat.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag kommer helt klart hänga ut dem men är i undersökningsstadiet än. Jag hänger inte ut någon utan att vara 100% säker på att de är värda detta. Bra ide tack Andreas S, registrar står på whois: Registrar: REGISTER.COM, INC. Så då kan kunden vända sig till dem för att få loss domännamnet utan någon som helst inblandning med själva webbhotellet det ligger på? Det är webbhotellet i fråga som har skött överföringen till dem själva. Så vilka vägar finns det nu? Jag kommer hänga ut dem så fort det här är klart, all hjälp uppskattas. Om historien stämmer så vill vi få bort såna bedragare från nätet! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||