FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är nu intresserad av er medlemmar och har några frågor till er ang programmering.
1. Hur har du lärt dig att programmera? 2. Vilka sorters språk kan ni koda? 3. Hur lång tid tog det för dig att lära dessa språk? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1. Allt från forum, artiklar och böcker till Lynda.com's videolektioner (väldigt bra faktiskt för grundläggande kunskaper inom valfritt område.).
2. HTML, PHP, CSS. (Tidigare kunnat ASP, C, Pascal, etc men det är sådant som fallit bort / inte intresserar mig nå mer.) 3. Att lära sig och veta hur saker fungerar (dvs. Läsa kod) brukar gå ganska snabbt för mig men det är nog för att jag sedan barn lekt med massa olika programmeringsspråk och de påminner oftast om varandra. Tar väl några veckor men det finns ju referenser överallt så oftast behöver man inte lära sig ett språk utantill, bara förstå vad koden gör. Och du själv? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Själva programmeringen har jag till största delen lärt mig själv när jag suttit hemma med diverse projekt. Jag har läst ganska mycket i skolan om mjukvaruutveckling och det jag har fått med mig därifrån är väl mer hur man planerar och strukturerar arbetet och koden.
2. Främst PHP, JavaScript och Java(EE), men även lite C, ASP, C#, VB.NET. HTML, XML och CSS kan jag även om man nu ska räkna det som programmeringsspråk. 3. Vet inte vad jag ska svara här riktigt. Dels för att jag inte vet och dels för att det krävs en bra definition på vad som krävs för att kunna ett språk. Så länge som man programmerar utvecklas man och lär man sig nya saker. Därmed blir man aldrig någonsin fullärd. Jag har programmerat i över 8 år, men jag kan långt ifrån allt, även inom de områdena jag är duktigast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Kod:
10 PRINT "Hej!" Så mitt andra program såg ut så här: Kod:
10 PRINT "Hej!" 20 GOTO 10 Sen har jag alltid sökt upp tidningar, böcker, kurser m.m. för att lära mig mer. Men min första programmeringskurs gick jag 1986, så det var 7 år efter att jag kom i kontakt med programemring först agången. Citat:
Citat:
Sekvens (göra flera saker i följd) Selection (Villkorsstyrda hopp) Iteration (loopar med olika uthoppsvillkor) Tog mig kanske en halvtimme att sätta mig in i första gången. Nu tar det inte så lång stund i de flesta nya programspråk jag testar. All programmering i imperativa språk bygger på dessa komponenter. I Objectorienterade språk tillkommer inkapslingen av både variabler och metoder samt mer komplex kommunikation mellan olika objekt. Skillnaden mellan transienta och persistenta objekt är en viktig del också. Det tog flera år innan jag förstod hur man kan använda objektorienteringen, men det berodde inte på att jag var korkad utan på att det var förskräckligt dålig pedagogik vid utlärning av objektorientering i början (Dvs på 1980-talet). Resten är mest att lära sig funktions-/klassbibliotek av färdiga komponenter. Det har dock tagit många år innan jag lärt mig hur man ska tänka för att göra bra program (det finns ingen riktig utbildning som lär ut detta på ett bra sätt), dvs program som har en bra struktur som är lätt att underhålla och bygga ut utan att skapa spagettistruktur. Idag begriper jag att man inte bara kan sätta sig och börja knacka kod om man ska bygga en applikation. Man måste först ha ett klart och tydligt mål så man vet vilka avgränsningar man ska jobba med, annars växer koden till oigennkännbarbarhet ganska snabbt. Man måste ha glasklart för sig när man är klar. En aspekt som man lär sig med mer erfarenhet är att man hela tiden måste genomsyra sitt tänkande med "återanvändbarhet" av allt arbete man gör. Man ska aldrig skriva samma sak mer än en gång, sen ska man återanvända det man tidigare har gjort. Det tänkandet och arbetssättet underlättas betydligt av objektoerienteringen. Med hjälp av objektoerienteringen och komponenttänkandet så kan man både öka graden av återanvändning och även dölja komplex funktionalitet så den blir enkel att använda. Sen ska man tänka igenom strukturen så den blir modulär, dvs att man kan bygga upp systemet i små delar som man kan kalla komponenter (en komponent är en tydlig avgränsning av funktionalitet som man kan återanvända på andra ställen i samma system eller i helt andra system). Avslutningsvis så är namnsättning av klasser, variabler, konstanter och metoder en mycket viktig del av all sytemutveckling. Det har tagit mig åtminstonde 10 år innan jag uppnådde en enligt min mening acceptabel förståelse för hur viktigt en bra arbetstmetodik är för at bygga bra system. Några av mina principer för att bygga bra system (dessa bygger på mer än 32 års utvecklarerfarenhet, varav 22 som yrkesman): - Kravstyrt med dokumenterade verksamhetskrav - Lyssna aldrig på idioter som vill att du ska börja bygga ett system utan dokumenterade krav - Lätt för användaren att använda - Ska inte kräva manual för att använda utan ska vara intuitivt dvs självklart hur man ska använda det - Tänk återanvändning hela tiden - Använd färdiga komponenter/klassbibliotek/ramverk - Bygg alltid en wrapperklass runt externa komponenter så de blir lätta att byta ut - Bygg gärna prototyper för att testa ny funktionalitet eller för att visa layout för användare - Modulärt - Komponentbaserat - Objektorienterat - Välkommenterat, Väldokumenterat, skriv pedagogiska och tydliga kommentarer - Tänk på att den som ska läsa din kod är nästa programmerare och denne kan mindre om systemet än vad du kan - Verksamhetsstyrd och smart namnsättning av alla identifierare med begrepp från verksamheten inte teknisk namnsättning - Stark typning undvik svagt typade språk - Kompilerande språk undvik dynamiska språk - Slå på alla varningar så utvecklingsmiljön hjälper till att hitta dålig kod tidigt - Bygg systemet med enhetstester och testa hela systemet med automatiska tester så du inte skippar tester pga lathet - Testa hela systemet flera gånger varje dag under utvecklingen - Var vaksam på att en liten förädring påverkar hela systemets stabilitet, TESTA OFTARE MED AUTOMATISKA TESTER Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-06 klockan 11:42 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1) På den gamla goda tiden.. Så fanns inga "program" att köpa utan man fick skriva dem själv i basic eller skriva av från tidningar / böcker. Första datorn jag kom i kontakt med var en ABC80 , först ägda datorn var en ZX81 ( z80, 1 KB RAM, 8 KB ROM )
2) Olika dialekter av Basic, Pascal, lite C/C++ och Perl / PHP. Det är väl det sist nämnda som man använder idag. 3) En livstid..:-) Som sagt.. Jag lärde mig programmera under en annan epok. Min hypotes är att varför Sverige har så högt IT kunnande beroende mycket på hemdator vågen på 80 talet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|