FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan.
Vi skickade iväg en produkt till et värde av: 1600:- till en kund som inte hade någon anmärkning för tillfället. Nu har jag varit i kontakt med kunden som påstod att han skulle betala det. Han har inte betalat än och det har gått 1 månad efter förfallodatumet. Nu när jag kollar upp han så har han en anmärkning, vilket han inte hade innan. Vad kan vi göra? Är det verkligen helt okej att beställa hur mycket som helst precis innan man får anmärkning utan att betala tillbaka och komma undan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej det är aldrig ok att köpa saker utan att betala för sig men det har faktiskt ingenting med ev. betalningsanmärkningar att göra. Man kan få en betalningsanmärkning av så många olika anledningar och det den säger är att personen vid det tillfället inte kunde betala den summa som den var skyldig och att personen inte lyckades/försökte göra upp en avbetalningsplan med fordringsägaren.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
1. Han gjorde 1 beställning. 2. Jag gjorde en kreditbedömning som blev godkänd. 3. Jag skickade iväg produkten 4. Kunden gjorde flera stora beställningar till = Han tror att det är fritt fram att beställa mer då han snart får anmärkning och redan är med i registret, så lika bra att utnyttja anmärkningen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vill han inte betala är din enda chans att skicka KFM med handräckning så de tar
tillbaka prylen från honom. Lyckas han dodga KFM så är han safe och du får varken din pryl eller pengarna tillbaka. Han får heller ingen anmärkning för skulden till dig. Du får fortfarande betala ansöknings- avgiften och ärendet avskrivs. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Vad hade ni själva gjort? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
KristianE - har aldrig någonsin hört talas om att kronofogden skulle ha utfört handräckning för 1600 kronor...
Att man itne får en betal ingsanmärkning bara för att KFM misslyckas äger viss rätt, men enbart om man själv inte orkar driva frågan vidare till tingsrätten...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Förslagsvis skickar du en påminnelse eller inkassokrav till kunden om du inte redan gjort det. Sedan får du ansöka om betalningsföreläggande och se om det leder någon vart.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Xamda:
Möjligt att KFM har ett minimivärde för handräckning. Du betalar ju 600 kr extra för denna tjänst. 300 är bara ansökan om betalningsföreläggande. Vi säljer ju tjänster så kan inte göra något annat än att stänga ner kundens servrar/e-post. Lancelot: Vi skickar till KFM och ansöker om betalningsföreläggande. Det kostar 300 kr och det ser jag som självklart - även för 1600 kr. De svinen ska fan inte komma undan. Till din skuld läggs både ansökningsavgiften och ditt egna arvode på 340 kr + påminnelse- avgift (50 kr) + ränta. Så minst 2240 kr (+ påminnelseavg om denna är avtalad) blir han skyldig dig. Ränta enligt räntelagen har du dessutom alltid rätt att kräva. Ett litet förtydligande: Vi skickar våra ärenden till KFM först efter minst 2 påminnelser och där kund ignorerar dessa och vi inte kan nå denne. Sen om det är 1500 kr eller 10000 kr är helt ointressant i våra ögon. Det blir KFM oavsett. Senast redigerad av KristianE den 2011-06-03 klockan 00:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack för ett bra svar. Jag kommer nog inte låta svinet bara komma undan med det här beteendet. Jag tycker bara att det här borde vara straffbart! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Ju fler företagare som "beivrar" sånt beteende, desto bättre! I längden vinner alla som jobbar med postorder (och liknande) på det.
__________________
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|